Forlag: Pantagruel
Originaltittel: The book of the alchemist
Oversatt av: Middelthon, Marius
ISBN/EAN: 9788279005100
Kategori: Krim og spenning
Omtale Alkymistens bok
1077: Andalucia, Spania. Mens Europa er i den mørke middelalderens søvn, er Spania et fyrtårn av opplysning og toleranse som trekker kunstnere, forskere og filosofer av alle trosretninger. I denne frihetens oase, møtes tre gutter tilfeldig under et fikentre på en varm sommerdag: En alkymist, en murer og en prins. De oppretter et hemmelig brorskap for å bygge et monument som vil imponere og forbause en hel verden. 1938: Andalucia, sør i Spania. Den spanske borgerkrigen nærmer seg slutten. En gruppe desperate republikanske soldater har kidnappet en tidligere minister og hans barnebarn, og holder gisler i en katedral. De har tenkt å ofre seg selv og alle andre for deres sak, i en meningsløs selvmordsaksjon kun for å spre død og ødeleggelse. En gammel bok blir oppdaget i et skjult rom under domkirken (katedralen), men den betyr ingenting for de republikanske soldatene. Men for gislene, kan hemmelighetene som boken inneholder bety en fluktrute for å komme seg ut i sikkerhet. Med tusen års i mellom, er Europa fortsatt revet i to av rivaliserende ideologier. Denne romanen kobler disse tidsepokenes sammen i et episk eventyr som samtidig gir oss sterkt bilde av kjærlighet og vennskap.

Alkymistens bok
Bokmål Ebok 2013
Anmeldelser Alkymistens bok

”Williams har skrevet en viktig bok det er umulig å legge fra seg: Glitrende prosa som i likhet med Dan Browns bøker lag for lag avdekker religiøse mysterietradisjoner og skjulte sammenhenger. Briljant!”  - BBC

”Trollbinder fra side én. Den perfekte bok!” - SHE

”Bevegende portrett av kjærlighetens og vennskapets makt.” – The Good Book Guide

”En velskrevet roman som smelter historie, religion, kultur, idealisme og kjærlighet sammen.” – Choice Magazine