Anger (Innbundet)

Antall sider: 272
ISBN/EAN: 9788202364298
Omtale Anger
​Glitrende om far og datter

Han har sonet for ran, umotivert vold, smugling og svindel. Hun angrer på at hun anga ham for mishandlinger han aldri utførte. Roy Jacobsen beskriver dramaet om det glemte forholdet mellom far og datter aldeles glitrende.

Av Bernt Roald Nilsen

Hans Larsen har tilbrakt de siste årene i fengsel. Nå er han fri, og skal fylle restene av et skamslått liv som voldsforbryter. Han har planer om å gjøre det på en ubemerket måte, han skal bære buret med seg. Han skal holde seg unna sin datter av frykt for å gjøre mer ugagn. Han er redd han ikke klarer å tøyle raseriet, og én ting vet han: Han tåler ikke mer anger. Men vil han klare det han har satt seg fore?

Krypende redsel

Marianne er tredve og jobber på et vaskeri. Hun tror hun har funnet seg et skjulested, men det skal vise seg at det ikke er tilfellet. Hverdagen hennes er full av minus, og når hun får vite at faren er løslatt, kommer redselen krypende. Begge oppsøker fortiden, spionerer på hverandre, men det skulle de aldri ha gjort. Han får vite at han har en datterdatter, og hun får vite at han vet mye han ikke skulle få vite. Etter hvert nærmer de seg hverandre.

Gammel anger om igjen

Roy Jacobsen har valgt å skrive om gammel anger. Han skulle bare pusse litt på Virgo fra 1988 fordi den skulle gjenutgis, og finpussen endte med en helt ny roman. Han angret på mye av det han hadde skrevet, så tittelen ble Anger, naturlig nok. Mens temaet i Virgo var incest, handler Anger om maskulint idioti og manglende evne til å gjøre opp for seg på en grei måte. Larsen har selvinnsikt nok til å innse at han har vært en utilstrekkelig far, men strever med å vise angeren. Resultatet er at Marianne blir utrygg og holder faren sin på avstand. Og ingen floker blir løst på avstand.

Vakker og skjør kjærlighet

De prøver å leve et slags liv, og tilfeldigheter bringer dem sammen med nye mennesker som setter preg på tilværelsen deres. Larsen havner på sykehus og møter Agnes Almlie, kona til romkameraten. Det ender med at han flytter inn på vestkanten hos Agnes, mens Marianne forelsker seg i en langt yngre og tvilsom MC-fyr, Trond Pedersen. Vakre og skjøre kjærlighetsforhold på tvers av alder og klasse, men er de i stand til å etablere ekte kjærlighet? Trond og Agnes opptrer som spioner for sine respektive, Trond er til og med kurér når penger skal overleveres. Gradvis skjer en endring i retning av håp for Larsen og datteren Marianne. Eller er det bare en falsk trøst?

En håpefull utgang

I følge Roy Jacobsen er anger drivkraften i enhver sorg, og kanskje er det akkurat derfor dette er en roman med en håpefull utgang. Dette er Roy Jacobsen på sitt beste. Han beskriver utviklingen så nært og skjørt at du tar deg selv i å svelge gang på gang når Larsen forstår at noe er i ferd med å skje inne i ham. Han prøver å gi datteren pensjonen han har spart da han satt i fengsel, men det er ikke så enkelt. Marianne på sin side skriver videre i den lille svarte boka hun alltid noterer i. Før skrev hun for å glemme. Nå for å huske. Kanskje huske at han var den beste faren hun kunne ha, tross alt.

«[Jacobsen] viser hvordan subjekter er avhengig av hverandre for å bli den de er. Slik framstår de ikke først og fremst som sosialt konstruerte, et produkt av en bestemt type samfunn eller en spesiell ideologi, men heller som subjekter som er utlevert til den andre, i konkret og positiv forstand. [...] Til slutt framstår bokas tittel og emne, Anger, som så innvevd i historien som er fortalt, at jeg tenker dette bare kunne skjedd i noe jeg vil kalle stor litteratur.» Tom Egil Hverven, Klassekampen

«[Språket] og karakterene [er] liksom satt fri fra forfatterens diktatur, i stedet beveger de seg fritt og nølende omkring, på et vis som kanskje er mindre litterært konsekvent, men til gjengjeld langt mer eksistensielt vedkommende. I stedet for et postulert tragisk mørke får vi en stor og uformelig sårbarhet, som figurene med en egen komisk verdighet bukker under for. Og som bonus får leseren gleden av å se en erfaren forfatter (så erfaren at du for lengst har begynt å tenke han er litt kjedelig) gå i mannjevning med en yngre og mer energisk utgave av seg selv, setning for setning - og vinne nesten hver gang. En kan bli rørt av mindre.» Trygve Riiser Gundersen, Dagbladet

«Jacobsen er en dreven forfatter som skriver frem såre menneskeskjebner og tilsynelatende grå liv det er vanskelig å forbli uberørt av.» Kåre Bulie, Dagens Næringsliv

Anger
Anger
Bokmål Lydbok MP3-CD 2011
Anger
Bokmål Nedlastbar lydbok 2011
Anger
Bokmål Heftet 2012
Anger
Bokmål Heftet 2014

Flere bøker av Roy Jacobsen:

Anmeldelser Anger

"Tonen i romanen er ikke så mørk som i «Virgo», og Roy Jacobsen viser at han nå er en sikker forfatter, med mot til å endre og utvide et eldre prosjekt." Terningkast fem. Guri Hjeltnes, VG

"Elegant, rått og menneskelig. Humor, av sorten som får deg til å humre av bekmørket. En mørk roman som lyser opp høsten." Terningkast fem. Arnstein Olaisen, Haugesund Avis

"Og som bonus får leseren gleden av å se en erfaren forfatter (…) gå i mannjevning med en yngre og mer energisk utgave av seg selv, setning for setning - og vinne nesten hver gang. En kan bli rørt av mindre." Trygve Riiser Gundersen, Dagbladet

"Jacobsen er en dreven forfatter som skriver frem såre menneskeskjebner og tilsynelatende grå liv det er vanskelig å forbli uberørt av." Kåre Bulie, Dagens Næringsliv

"På ny har Roy Jacobsen skrevet en sterkt gripende roman om hverdagsmennesker som sliter med sitt.(...) Med “Anger” har Jacobsen befestet sin posisjon som en av våre folkekjære forfattere." Asbjørn Ringen, GD

"(…) stor litteratur" Tom Egil Hverven, Klassekampen