Forlag: Font Forlag
Originaltittel: Sharp objects
Oversatt av: Omland, Stian
ISBN/EAN: 9788281692398
Kategori: Krim og spenning og Thriller
Omtale Åpne sår

Camille har bosatt seg i Chicago, etter et opphold på en psykiatrisk klinikk. Her arbeider hun som journalist i en annenrangs avis, mens hun forsøker å legge barndommen i Wind Gap bak seg. Men da to unge jenter blir funnet drept i hennes hjemby, blir hun sendt tilbake for å dekke tragedien. Camille setter motvillig kursen hjemover, til familiens herskapsvilla hvor hun gjenforenes med sin mor og den 13 år gamle halvsøsteren Amma. Samtidig som Camille avdekker nye spor i jakten på en sannsynlig dobbeltmorder, begynner hun i skremmende stor grad å identifisere seg med ofrene. Camille jages av egne demoner fra en vanskelig barndom, og snart viser det seg at hun må gjenåpne gamle sår for å komme videre, og ikke minst for å overleve.

Gillian Flynns Åpne sår regnes som en av de sterkeste krimdebutene i USA på mange år, og boken inkasserte både en Edgarnominasjon og to Daggerpriser.

Holder hele veien

VG

Åpne sår
Bokmål Ebok 2012

Du vil kanskje også like

Anmeldelser Åpne sår

"Flynn skriver med en nerve og spenning som gjør at sidene raser avgårde. I Gillian Flynn kan vi virkelig få en kriminalforfatter av dimensjoner." ?Thorstein Buer, TA

«En av de beste krimdebutene jeg har lest på lenge. Flynn skriver glimrende og personene i boka blir både virkelige og skremmende.» ?Liv Lysaker, LO Aktuell

«Original både i plot og persongalleri … også språket i romanen er overraskende, energisk og presist … Dialogene har et autentisk preg, samtidig som de ulmer av informasjon og frempek. En sterk uro driver handlingen fremover, man blir fanget i et stadig mer skremmende univers av psykiatri, småbyhemmeligheter og godt skjult ondskap … romanens grøssende kvalitet holder hele veien, både de sublime forutanelsene og de utpenslede forferdelighetene røsker godt i lesertarmene.» – May Grethe Lærum, VG

«En strålende kriminalroman! Åpne sår er den andre boken på norsk av Gillian Flynn. I fjor kom Mørke rom, som var en av fjorårets beste krimutgivelser på norsk, og årets bok tilhører samme høye litterære klasse. (...) Flynn beskriver ev kvinneverden som bare tilsynelatende er søt og nusselig, under overflaten er det helt andre krefter som rår. (...) Gillian Flynn våger å gå inn i disse usedvanlig ubehagelige følelsene på en måte som avtvinger respekt. Åpne sår er et dypdykk ned i en ytterst ubehagelig materie, der det er den bisarre humoren, de slående formuleringene og de skarpe observasjonene som gjør at man orker å lese videre til slutten. Og for en slutt!»  - Ola A. Hegdal, Dagens Næringsliv

«Psykologisk intens og litterær krimdebut. Flynn er dyktig på å mette atmosfærer av giftig art, (...) hun turnerer beskrivelser av skakke sinn og utkommet av ondskap i et overraskende friskt språk på en overbevisende måte.» - Stein Roll, Adresseavisen

«Fra den første linjen skjønner man at man er i hendene på en begavet og fullbefaren forfatter.» - The Boston Globe

"Flynn skriver så godt. Noen ganger dypper hun sin penn i syre, og noen ganger er hun lyrisk, men hun velger alltid sine ord med omhu ... Hun har et skarpt blikk for menneskelige svakheter og for ondskapen som rører seg i oss." - The Washington Post

«Du vil garantert bli helt satt ut av slutten.» - Newsweek