Primal-rik!
Naja Marie Aidt mottok Nordisk Råds Litteraturpris for en samling noveller
som er kunstferdig hemningsløse. Vanvittig prisverdige er de!
Av Lars Bukdahl, kritiker, Weekendavisen, Danmark
De første linjene i den første novellen, altså mesterstykket «Bulbjerg», i
Naja Marie Aidts novellesamling Bavian, som i 2007 ble belønnet med de
danske kritikernes Kritikerpris og i 2008 med selveste Nordisk råds
litteraturpris sier alt:
«Plutselig befant vi oss midt i et overraskende
landskap: lysende hvite sandbakker på alle kanter, forblåste små trær som sto og
vred seg under den store åpne himmelen.»
Det er slik vi skal lese Aidts noveller: Igjen og igjen befinner vi oss
plutselig i et overraskende landskap, som hver eneste gang viser seg å bare være
den legemliggjorte hverdag, der mennesker står og vrir seg, som forblåste, små
trær. Det er på en og samme tid ganske alminnelig, nesten trivielt, og også vilt
dramatisk, til og med melodramatisk.
Som nå for eksempel «Bulbjerg», der
en mann, en kvinne og deres adopterte sønn ikke finner veien under en sykkeltur
til det – tro meg – ikke spesielt Edgar Allan Poe’ske Bulbjerg ved Vesterhavet
på Jylland; ingen ende på mørke hemmeligheter om bedrag og begjær og besettelse
som virvles opp og fram i lyset der de står, in the middle of nowhere, med
guttens liv i hendene. Det er verre enn Poe: ikke gotisk uhyggelig, men virkelig
uhyggelig. Og jeg kjenner ikke en mer gruoppvekkende setning enn den siste i
novellen: «Du hadde ikke en gang hentet hunden.» For det er alltid en hund som
ikke er hentet på veien til Bulbjerg. Det er sånn det plutselig er.
Også
umerkelig langsomt, men sikkert, kan en hverdag bli ikke-hyggelig, som for
eksempel i bokens siste novelle, «Myggestikk», der noe som ligner på et
myggestikk utvikler seg til en livstruende sykdom som legger en trygg,
meningsfull eksistens fullstendig øde, noe leseren ikke får lov til å tolke mer
allegorisk og oppbyggelig enn som så: Den skjer bare, den tilintetgjørelsen,
forbannet nok. Satt i dødelig gjenkjennelig hverdag går bokens personer ut av
sitt gode skinn, blir helt ute av seg og forblir ut av seg selv. Da kona blir
anklagd for nasking av godteri går en mann amok med rettferdig harme. Da en
kvinne oppdager en gammel flamme på en «Konferanse» blir hun hysterisk av
fortrengt lidenskap.
Naja Marie Aidt (født i 1963, debuterte i 1991) ble i begynnelsen av
karrieren sin rost og patronisert og sjikanert for å, i motsetning til sine
90-tallsgenerasjonskollegaer, som eksperimenterte (snilt!) med kortprosa og
saker, å skrive sjanger-rene dikt og noveller. Men etter at hun i et kostelig
collageverk, Balladen om Bianca (2002) ut-eksperimenterte alle sine
konkurrenter, er hun nå tilbake i de rene, gode, gamle sjangrer, denne gangen
for å – i flammende aksept – sprenge dem nye igjen: I den flunkende nye
diktsamlingen Poesibog (2008) (krev en oversettelse nå, nordmenn!) er
det poesien det går ut over, og i novellesamlingen Bavian er det
novellen som med presis og virvlende virtuositet – splintrende vitalt! – går ut
av sitt gode skinn og blir leselig som aldri før: Plutselig ligner novellen OSS
igjen; som det videre står i begynnelsen (til slutten!) på «Bulbjerg» (den beste
novellen som er skrevet i Norden det siste tiåret, tør jeg påstå):
«Vi
hev frydefullt etter pusten, som om vi kom opp etter luft etter altfor lang tid
under vannet. Vi stanset og så oss omkring, vi myste etter å ha holdt blikket
fast ved grusveien og bartrærnes mørke så lenge. Selv duften her var annerledes,
salt og frisk, havet måtte være like ved nå. Men vi hadde for lengst mistet
retningen. Vi syklet i ring.»
Ny giv til villfarelsen!
«Aidt er en stor novellist. Med enkle grep, uten store fakter, maner hun frem fortettet stemning, begjær og angst i dagligdagse historier uten ytre dramatikk.» Anne Schäffer, Bergens Tidende