Originaltittel: A visit from the goon squad
Oversatt av: Bakke, Kyrre Haugen
ISBN/EAN: 9788249508686
Omtale Bølle på døra
Den tapte tid

Jennifer Egans briljante bestselger er en unik leseopplevelse, et gripende og finurlig flettverk av fortellinger om tidens nådeløse gang.
Denne sjeldent lekne, rørende, medrivende og formsikre boken ligner ikke på noe annet du vil lese i år. I skjæringspunktet mellom roman og novellesyklus – hver fortelling kan leses for seg selv, men sammen går de opp i en større, harmonisk helhet – springer Egan lettbent som en ballettdanser fra figur til figur, på tvers av tiår og landegrenser. Hver historie sier noe viktig, vakkert, vittig og vettugt om hva tidens gang og teknologiens ubønnhørlige utvikling gjør med oss, om drømmer som går i stykker og nye erkjennelser som tar form.

Stafett

Sentralt i bokens særegne univers står musikkmogulen Bennie Salazar. En gang var han en ambisiøs tenåring med årvåkent blikk, den i kompisgjengen/bandet som øvde mest, ville mest. Nå har han sitt eget plateselskap, men det finnes ikke bra musikk lenger. Alt er så sterilt. Dessuten er han impotent.
For skikkelsene som befolker Bølle på døra er gapet mellom drøm og virkelighet som regel stort, og når drømmene går i oppfyllelse, som for Benny, lever de sjelden opp til forventningene. Vi møter dem i kritiske øyeblikk, skarpe glimt i lange liv. Her er Bennies assistent Sasha, som fremdeles bor i en bitte liten, shabby leilighet i New York selv om hun for lengst har fylt 30. Hun klarer ikke å la være å stjele ting.  Her er kona til Bennie, som tviholder på siste rest av en karriere Bennies suksess har gjort overflødig. Nå bor de i et stort hus i forstedene, omringet av konservative, golfspillende republikanere som ikke vil ha noe med dem å gjøre. Her er Sashas datter Alison, mange år etter at Sasha sluttet å jobbe for Bennie. Nå bor Alison i Nevada-ørkenen med moren, faren og den autistiske lillebroren. Hun forteller sin enormt bevegende historie utelukkende ved hjelp av PowerPoint-illustrasjoner – det er med en stor klump i halsen man lar seg imponere over Egans briljante, uvante fortellerteknikk.

Sofistikert og direkte

Denne dobbeltheten er hele tiden til stede i Bølle på døra. Det er usedvanlig smart, kunstferdig og sofistikert, men også intenst gripende og ektefølt, gnistrende godt fortalt. Teknologi og kjærlighet, kjendiskultur og familieliv blir alle gjenstand for Egans kloke, klare blikk. Bølle på døra har blitt en sensasjon i en rekke land, og kommer garantert til å bli stående som en av årets mest helstøpte leseopplevelser.

A visit from the goon squad
Engelsk Heftet 2011
Bølle på døra