Brighton Blues (Innbundet)

Antall sider: 136
ISBN/EAN: 9788202329372
Omtale Brighton Blues
Daniel har en bipolar lidelse, jobber hos gamle O'Brien, som også er det nærmeste han kommer en farsfigur. Han bor hjemme sammen med den gale moren sin. Daniels far flyttet til Frankrike da han var åtte år, og etterlot ham alene sammen med moren.

«[Boka] er imponerende stramt komponert, med sine tettpakkede prosalyriske stykker som rommer de vakreste, mest smertefulle og originale bilder. Det gjør denne enkle lille boka til stor litteratur.» Cathrine Krøger, Dagbladet

«Dei fleste bøkene til Øystein Wingaard Wolf er diktsamlingar. Han har også sunge eigne songar på CD. Poeten er verksam også i romanen. Språket er enkelt og effektivt; setningane for det meste stutte. Men det svingar av dei. Karakterane får både liv og lesarens sympati. Brighton Blues er rett og slett ei fin bok.» Steinar Lillehaug, Klassekampen

«[En] livsbejaende, litterær blues, skrevet på en prosa som åpner Daniels verden for oss. [...] Det er velgjørende å lese en norsk roman med en så distinkt stil og en så gjennomført tone.» Frode Helmich Pedersen, Bergens Tidende

«Gjennom venene sine dannar Daniel seg eit bilete av verda, men det er ikkje eit statisk bilete, Daniel er ein diktar, han har skrive dikt sidan han var seks år gamal, og med fantasi og god vilje gjer han jorda til ein betre stad å vera, ein stad der litt jugl frå eit dødsbu så å seia kan verta til kronjuvelar. Menneskesinnet retusjerer røynda, og Daniel gjer det på sympatisk og eksemplarisk vis.» Odd W. Surén, Dag og Tid

«Som bølgene har Brighton Blues noe tidløst over seg. Samtidig finner vi tidsmarkører og stedsmarkører nok. Men som i en virkelig god fortelling blir det spesifikke universelt; vi kan skrive 1950 eller 1990, vi kan si Brighton eller Hastings, Dublin eller Southampton. [...] En blå tone – jeg tror bestemt den er blå – går gjennom hele romanen, som mer enn en fortelling med dramatiske høydepunkt er blitt en invitasjon inn i en stemning, et sted, et liv.» Anne Cathrine Straume, NRK

«Wingaard Wolf er en sjelden blomst i den norske skjønnlitterære floraen. Kanskje kan han bare sammenlignes med Arild Nyquist og hans bisarre, sorgfylte og tragikomiske univers. Uten Wingaard Wolf er Norge en vakker stemme fattigere. Hans ulike roller som narr, klovn og dommedagsprofet bidrar til en ekstrem fargerik og mangefasettert produksjon som jeg ikke ville vært foruten. Hans outsider-jeg, alltid på siden, alltid med et skjevt blikk på verden, gjør ham til en klok og varm forsvarer for alt det som ikke passer inn.» Eskil Skjeldal, Telemarksavisa

«Produktive, allsidige Øystein Wingaard Wolf (f. 1958, debut 1981) imponerer igjen med sin poetiske evne. Det fins mange elegante formuleringer og mye ordmusikk i denne romanen.» Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad

Brighton Blues
Bokmål Heftet 2013
Anmeldelser Brighton Blues

Nominert til P2-lytternes romanpris.

De abnormales forsvarer "Det er setningene, assosiasjonene og de underlige og geniale koblingene.(...) Wingaard Wolf har en gave når det gjelder å formidle det skjøre rommet mellom psykisk sykdom og en åpenhet for verden.(...) Wingaard Wolf er en sjelden blomst i den norske skjønnlitterære floraen. Kanskje kan han bare sammenlignes med Arild Nyquist og hans bisarre, sorgfylte og tragikomiske univers. Uten Wingaard Wolf er Norge en vakker stemme fattigere. Hans ulike roller som narr, klovn og dommedagsprofet bidrar til en ekstrem fargerik og mangefasettert produksjon som jeg ikke ville vært foruten. Hans outsider-jeg, alltid på siden, alltid med et skjevt blikk på verden, gjør ham til en klok og varm forsvarer for alt det som ikke passer inn."  ESKIL SKJELDAL, TELEMARKSAVISA (terningkast fem)

Absurd realistisk "Språket er stilsikkert og presist.(...)Wingaard Wolf lar Daniel beskue omgivelsene på en underfundig, skarp, kritisk, poetisk måte: «Jeg ser min mor dypt inn i øynene. Langt der inne bor en engel som har styrtet til jorden og stjålet lyset ut av Guds herlige mørke». Stemningsfullt. Absurd realistisk. Forunderlig enkelt."  Alexandra Irene Larsen, Fædrelandsvennen (terningkast fem)

"Arealene er små, konfliktene av den stillfarne typen, men det er når sangeren Øystein Wingaard Wolf tar pennen og komprimerer og gjøgler at romanen virkelig svinger." Vidar Kvalshaug, Aftenposten

Stort om sårbart sinn "(...)boka er imponerende stramt komponert, med sine tettpakkede prosalyriske stykker som rommer de vakreste, mest smertefulle og originale bilder. Det gjør denne enkle lille boka til stor litteratur." Cathrine Krøger, Dagbladet

En liten, blå perle "Det er velgjørende å lese en norsk roman med en så distinkt stil og en så gjennomført tone." Frode Helmich Pedersen, Bergens Tidende

Brighton Blues er en nydelig, liten roman som inviterer leseren inn til et sted og et liv. "Mange avsnitt kunne vært sitert for deres egen skjønnhets skyld, andre for deres evne til å sammenfatte og gripe ulike skjebner i én og samme setning. Vi har med en kresen språkbehandler å gjøre.(...)Det er lenge siden poeten Øystein Wingaard Wolf kom med en roman sist. Det bør ikke gå like lenge til neste gang." Anne Cathrine Straume, NRK

Vakkert om livet på sidelinjen "Dette kunne blitt en fortelling som drypper av selvmedlidenhet. Det kunne også blitt en historie med moteriktig og avvæpnende selvironi. Forfatteren har styrt klar av begge disse grøftene. I stedet har han ført i pennen en fortelling som løftes av varme og innlevelse, av dyp kunnskap om hva det vil si å leve med en diagnose som i mange sammenhenger vil være invalidiserende, og det har han gjort med lun humor og et språk som glitrer." Fartein Horgar, Adresseavisen

Blues med håp "Romanen lykkes fordi Wingaard Wolf har skapt et engasjerende galleri og fordi de episodiske fortellingene avløser hverandre på den tilsynelatende enkle og naturlige måten som røper høyt utviklet romanhåndverk(...) Mange små hendelser blir mye større enn et lite antall linjer skulle tilsi(...) Like viktig er det at så mange av setningene ikke bare er effektive og anstendige, men vakre i seg selv." Lasse Midttun, Morgenbladet

Rørende blues "Produktive, allsidige Øystein Wingaard Wolf imponerer igjen med sin poetiske evne. Det fins mange elegante formuleringer og mye ordmusikk i denne romanen." Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad

"Poeten er verksam også i romanen. Språket er enkelt og effektivt; setningane for det meste stutte. Men det svingar av dei. Karakterane får både liv og lesarens sympati. Brighton Blues er rett og slett ei fin bok." Steinar Lillehaug, Klassekampen

"Det er mykje lys sommarhimmel i blåtonen til Øystein Wingaard Wolf." Odd W. Surén, Dag og Tid

LES DA VEL "En liten, fantastisk bok!" Siri Vollebek, Østlandsposten