Originaltittel: Butcher's Crossing
Oversatt av: Lindgren, John Erik Bøe
Serie: Stjerne
ISBN/EAN: 9788202509323
Omtale Butcher's Crossing

Will Andrews er ingen akademiker. Han lengter etter villmark, frihet og heltemot. Han slutter på Harvard og drar vestover for å oppleve en ny måte å leve på.
I en liten by ved navn Butcher’s Crossing møter han en jeger som forteller om en bortgjemt flokk bøfler i et avsidesliggende dal i Colorado. De bare venter på å bli tatt av en gruppe menn modige og gale nok til å finne dem. Will bestemmer seg for å bli en av de mennene, men den tøffe reisen og ikke minst den vanvittige slaktingen av den enorme flokken, setter ham på en prøve han ikke var forberedt på.
I denne intelligente og sterke boken til forfatteren av Stoner, kaster forfatteren nytt lys over den klassiske amerikanske myten om hvordan vesten ble vunnet. Jakten på denne siste store bøffelflokken, blir samtidig én manns jakt på hvem han er og hva han står for. New York Times skrev at «Butcher’s Crossing banet vei for Cormac McCarthy» og handler dypest sett om de valgene som former et menneskes liv.

"Oppfølgeren til suksessromanen "Stoner" er en sanselig og rå historie i moderne westernstil.(...) Samtidig har det seg slik at John Williams selv skriver fantastiske naturskildringer. De kan være vakre og meditative, men sjelden uten et farefullt eller rått element."
Ingunn Økland, Aftenposten

"John Williams er presisjonens makeløse mester, skikkelsene hans er oppglødd innenfra. ­Naturen likeså, død eller levende - det er alltid et liv."
Olav Egil Aune, Vårt Land

"Den nøkterne, tilforlatelige stilen til Williams kler fortellingen godt. Det er en mektig, fascinerende beretning om det som bokstavelig talt kan kalles blodslit med drøm om stor fortjeneste.(...) Som tidsbilde og historie om mennesker under ekstreme forhold, fanget av situasjonen, er Butcher's Crossing en saftig, forblåst og stinkende god amerikansk roman."
Terje Eidsvåg, Adresseavisen

"Nok en stor leseopplevelse fra forfatteren av Stoner: Den sanne historien om erobringen av det ville Vesten, og en reise mot menneskelig erkjennelse(...) Der Stoner var lavmælt og uten ytre dramatikk, er Butcher’s Crossing dramatisk, voldsom, og handlingen drives frem fra skanse til skanse. Dramatikken mennene imellom, dyrenes oppførsel, naturkreftene og den blodige jakten, skildres rått og vakkert – ikledd en norsk språkdrakt signert John Erik Bøe Lindgren, som i seg selv er verdt en pris."
Anne Schäffer, Bergens Tidende

"(...)det er ei gåte for meg at ikkje romanen blei oppdaga for 55 år sidan."
Bjarne Tveiten, Fædrelandsvennen