"Karin Fossum er blant våre fremste forfattere, uansett sjanger. Det skyldes hennes unike evne til å skape levende mennesker og hennes dypeforståelse av menneskesinnet. Dette har hun alltid mestret, men aldri bedre enn i Carmen Zita og døden."
Rune Larsstuvold, Drammens Tidende
"Knapt noen andre i norsk krim har holdt et høyere litterært nivå enn Karin Fossum i sine Konrad Sejer-bøkene. Hun har bedre enn de alle fleste maktet å komme under huden på sin hovedperson, samtidig som hun med stor innsikt skaper bakgrunn og dybde i beskrivelsen av hverdagsmenneskene som ender som drapspersoner."
Finn Stenstad, Tønsberg blad
"Som vanlig glitrer Fossum med sine personskildringer og ubehagelige dypdykk i menneskesinnet. Og ingen andre etterforskerpar har satt seg så sterkt i sjela til krimelskere som Konrad Sejer og Jacob Skarre."
Per-Magne Midjo, Trønder-Avisa
"Altså nok en roman fra Karin Fossum med solid litterær kvalitet hele veien, veloverveide utporsjoneringer av avslørende detaljer og sitrende spenning."
Turid Larsen, Dagsavisen
"Karin Fossum viser hvordan kriminalromanen kan være noe mer enn ren underholdningslitteratur. (...) Velskrevet og gripende om de skjulte drapene."
Torbjørn Ekelund, Dagbladet
"Det er flere forfattere som skriver like godt eller bedre om forbrytelser enn krimforfattere. Karin Fossum er en av de beste av dem."
Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad
"Som helhet er «Carmen Zita og døden» en roman som utfordrer konvensjonene i tradisjonell krim og der troverdighet er et nøkkelbegrep."
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen
"Original, velskrevet og samfunnsaktuell!"
Edda Espeland, Vi over 60
"Dette er egentlig en glitrende god beskrivelse av mennesker ved noen av livets mest krevende veiskiller. En stor grad av leserens medfølelse skaper engasjement og innlevelse - nødvendige elementer også i den skarpeste krim."
Jon Terje Grønli, Gjengangeren
"«Carmen Zita og døden» er antakelig årets mest velskrevne krim, og den bærer i seg en historie som er mye større enn gåten som skal oppklares.(...)Karin Fossum er mesterlig, hun utfordrer krimsjangeren og skaper ubehag og ettertanke som lever lenge etter at gåten er løst."
Tarald Aano, Stavanger Aftenblad
"Fossum er veldig god på sine karakterbeskrivelser, og i denne krimmen gjør hun intet unntak."
KK
"Rundt den besnærende Carmen-skikkelsen åpner det seg opp for et refleksjonsrom knyttet til det mye omtalte sorteringssamfunnet, tilsatt Sejers og Skarres ikke helt samkjørte religiøse filosoferinger.(...) Karin Fossum gir alltid leseren den rotfestede fornøyelsen av å være i gode hender, rett og slett fordi hun har noe å melde ut over det å beherske sjangerens maskineri."
Pål Gerhard Olsen, Aftenposten
Til toppen