Antall sider: 176
Originaltittel: Darka e gabuar
ISBN/EAN: 9788202360948
Omtale Den uønskede middagen
​Albanias svar på Saramago

Ismail Kadare er Albanias mest berømte forfatter. Han har skrevet mer enn 50 bøker og er utgitt i over 40 land. Lenge har han vært ett hett navn for Nobelprisen.

Den uønskede middagen er inspirert av virkelige hendelser som rystet forfatterens fødeby, Gjirokastër, for mange år siden da han var barn. Boken dreier seg rundt en mystisk middag som fant sted høsten 1943 da Gjirokastër var okkupert av tyske styrker. Kirurgen Gurameto den eldre føler seg tvunget til å delta på en middag med nazioffiseren Fritz von Schwabe, da den tyske hæren kommer til Albania fra Hellas, for å ”frigjøre” landet etter Italias kapitulasjon i 1943. Når den respekterte og betrodde Doktor Gurameto takker ja til middag, Schubert og champagne med den tyske offiseren, er det fordi de to i sin tid studerte sammen i Tyskland. I løpet av denne middagen klarer Gurameto å få von Schwabe med på å frigi de gislene som tyskerne har tatt.

Et tiår senere, under det diktatoriske kommunistregimets jernhånd blir denne dåden vendt mot den gode doktoren. Han blir mistenkeliggjort, for hvordan kunne han oppnå denne frigivningen av gisler? Og hvordan kunne han spise middag med en død mann? Det viser seg nemlig at den virkelige von Schwabe, som Gurameto gikk på skole med i Tyskland, døde etter skader han fikk i felten noen måneder før. En annen offiser skal ha utgitt seg for å være von Schwabe (noe som var muliggjort av alvorlige ansiktsskader). Men det albanske regimets representanter mistenker doktoren for å undergrave kommunismen og Sovjet-blokkens interesser, og det ender med at den gode doktoren blir torturert i hjel med sine egne kirurgiske instrumenter.

Den uønskede middagen gir innsiktsfulle analyser av Albanias politiske fortid, samtidig som den gir et spennende innblikk i albaneneres mentalitet og selvforståelse.

Den uønskede middagen
Bokmål Nedlastbar lydbok 2022