Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet (Innbundet)

Antall sider: 496
ISBN/EAN: 9788202365516
Omtale Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet
​Litteratur på sitt beste?

Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet åpner varsomt et kjent univers for de fleste. Vi snakker om norsk litteratur på sitt beste når hverdagsskildringer fra en gjennomsnittlig norsk småby gir deg et ønske om at boken aldri må ta slutt. Evjemo kaster små lyssveip over menneskenes indre og ytre tanker og handlinger, sakte nøster han opp kontrastene og innholdet før han glir videre til neste glimt, neste sylskarpe øyeblikk. Han skaper en usedvanlig treffende stemning med et øye for detaljer og stemning som både er sanselig, humoristisk og dypt alvorlig. Og som en nesten gjennomskinnelig hinne over skildringene ligger hele veien redselen for døden, og ikke minst redselen for livet. Var det dette det var? Er dette alt?

Likevel ønsker jeg å forbli i dette universet - for Evjemo ser så mye som jeg selv aldri legger merke til. Han ser alle detaljene som skaper helheten, som gir et snitt av noe gjenkjennelig. Kanskje er det nettopp hverdagsfølelsen jeg kjenner igjen? Som om jeg befinner meg i en evig trøtt mandag der lukta av fiskepinner og råkostsalat ennå henger igjen i rommet. For det er hverdag – det er de små og store tingene i dagene som skaper et liv Evjemo så sanselig og slående skildrer. Og han gjør det så vakkert, - noe som overrasker. For hva er vakkert med hverdagsfølelsen? Med en svett gymsal – eller en halvfull rektor som ikke legger merke til at hun har holdt velkomsttalen på samisk? Eller med familiefaren Roy som famler med selvbildet, som leter etter en bekreftelse på både sosial og følelsesmessig mening?  Kanskje er det så vakkert fordi Evjemo lader opp med et blikk som gjør at «… tiden flytter inn i kroppene som fluer i en hakkende taklampe …», eller at livets gang og skjørhet ligger som en stadig påminning i kontrastene. Som når en lettet Roy endelig kan forlate sin gamle mor på sykehjemmet, legger han ikke merke til at flagget på gårdsplassen igjen blafrer på halv stang.

Smørmykt veksler blikket fra spesiallæreren Kjersti, til Roy og til Siri, til taxisjåføren Morgan og til den stadig berusede rektoren.  Det handler om drømmene som gjemmes og kommer til syne, om forhåpninger som fylles og som brister, om noe så enkelt som dager og tanker i helt vanlige menneskers liv.

Nesten alle kommer til syne. Bussjåføren, kjørelæreren, sykepleiere, rektoren, elevene, kultursjefen, og til og med kronprinsen idet han besøker byens ungdomsskole for å holde et klimaforedrag. Det sosiale hierarkiet utforskes og risses opp, vises i all sin nakenhet og komikk. For situasjonene er ikke bare usedvanlig treffende og glassklare, de rommer også så mange av de absurde misforståelser som jo gjerne oppstår når vi mennesker forsøker å kommunisere med hverandre. Kanskje er det derfor det er så godt å være i Evjemos univers, at jeg for alt i verden ønsker at akkurat denne romanen ikke skal ta slutt. For jeg kjenner meg igjen, jeg skjønner hva dette er – det er så usedvanlig tatt på kornet.

Anmeldelser Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet

Evjemo tar oss med inn i helt samfunn og gir livsrytmen og hverdagen ned til de minste detaljene, og alt sammen tas på alvor i et svært fint språk. Jeg kan ikke huske å ha lest en slik roman av en norsk forfatter."

Mari Nymoen Nilsen,  VG

"Som et menneske med dype erfaringer og med formuleringsevnen til en dreven forfatter, klarer 29-åringen Evjemo å skildre «Den norske virkeligheten»

langt på vei slik den oppleves av mange av oss.(...)Evjemo debuterte i 2009 og fikk Tarjei Vesaas’ debutantpris. Den nye romanen kommer ganske sikkert også til å få priser."

Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen

"Denne romanen får meg til å tenke over både hvordan vi systematiserer og organiserer samfunnet vårt, og hvordan vi egentlig handler mot hverandre i landet som får toppkarakterer på indekser som måler livskvalitet og lykke. At boka setter i gang slike refleksjoner i leserens hode, viser at teksten tar et langt steg i retning samfunnsengasjert litteratur, og det er flott gjort i disse selvutleverende og intimitetsforherligende tider."

Astrid Fosvold, Vårt Land

"Det er en lengsel Evjemo får fint frem i denne lavmælte romanen, som er størst når den tar de minste ting helt på alvor. Det er en ydmyk og veldig norsk innsikt."

Carl Joakim Gagnon, Morgenbladet

"Eivind Hofstad Evjemo gjenskaper livet i Norge 2012 ned til aller minste detalj i en tungtveiende søknad til "den store norske romanen".

(…) Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet er en bok som kan utfordre kapasiteten til lastebilene som kjører til bokhandlene før jul."

Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv

Poetisk samtidsportrett

"Forfatteren har gjort research og skriver troverdig. Han er dessuten ikke ondskapsfull, men hans ironiseringer er rammende(…)Hofstad Evjemo blåser liv i flere karakterer som hver på sin måte kaver med å finne ut av sine liv. De med mest bagasje er ikke nødvendigvis de mest helstøpte, men forfatteren faller ikke for fristelsen til å beskrive de funksjonshemmede fjortenåringene som mest menneskelige. Snarere har alle personene dypt menneskelige trekk(…)

Hofstads poetiske skrivemåte fikk meg en stund til å tro at forfatteren forskjønner tilværelsen mer enn han har dekning for, men det stemmer ikke. Hofstad skriver dobbeltbunnet og dypt."

Atle Christiansen, Aftenposten

Strålende: Dette er et usedvanlig velskrevet stykke norsk samtidslitteratur.

"Eivind Hofstad Evjemo skriver aldeles strålende."

Aksel Kielland, Klassekampen

Flott om det kommunale

"Dermed er det slik at Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet er både satirisk morsom, riktig klok og i blant akkurat så foruroligende at den blir virkelig interessant."

Leif Ekle, NRK P2

"Det er kyndig skrevet. Resultatet er vakkert."

Jan Askelund, Stavanger Aftenblad

"Evjemo skriver svært godt, med engasjement, følelser og troverdighet. Han behersker også humor som virkemiddel, uten at han blir infam eller platt. Vi ler med menneskene i fortellingen, ikke av dem. Personskildringene er levende, nyanserte og troverdige. (...) Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet er en ambisiøs og vellykket roman som står fram i norsk samtidslitteratur."

Ørjan Greiff Johnsen, Adresseavisen

"Einskildmenneske og lokalsamfunn blir skildra i ein kvardagsleg malstraum i Eivind Hofstad Evjemos svært gode roman nummer to. (...) I eit både realistisk og poetisk språk viser Evjemo fram korleis tida hjartelaust glir gjennom samfunn og menneskeliv. Slik blir Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet eit innsiktsfullt bilde av eit lite stykke Noreg."

Margunn Vikingstad, Dag og Tid

Lekent og alvorlig

"Romanen river og sliter i fasader og tomme klisjeer rundt vellykkethet. Den går inn dit der menneskene er, tett forbundne med hverandre.(...)

I ei tid der forfatterne konkurrerer om å beskrive sine egne, individuelle liv er det herlig å få i hendene en roman som insisterer på å beskrive hvordan hvert enkelt menneske er så inderlig forbundet med andre mennesker."

Guri Hjulstad, Trønderavisa