roman

Antall sider: 341
Forlag: Tiden
ISBN/EAN: 9788210051432
Omtale Du skal elske lyset
En gripende roman om et barns enestående evne til å overleve, fra en av våre aller beste fortellere.

Hva gjør et barn når verden med et slag faller sammen? Det gjemmer seg bort. Det samler hemmeligheter. Alva er åtte år. Den livsglade faren er død, og moren flytter med Alva og Søster tilbake til foreldrehjemmet hun måtte forlate da hun giftet seg utenfor Menigheten. Her møter Alva en verden preget av streng gudsfrykt, av forbud og fortielser. Og av mange hemmeligheter. Hva gjør bestemor i bringebærskogen? Hvem er Vakkermannen? Og hvorfor ler mamma aldri mer? Hvem er jenta som Alva finner spor etter på gården? Historien beveger seg mot en skjebnesvanger hendelse, som vil prege Alva for resten av livet. I Du skal elske lyset avslører den gamle Alva hemmelighetene for det nye barnet som så uventet kommer inn og snur livet hennes på hodet nok en gang. Det handler om veien fra mørke mot lys. Det handler om et barns enestående evne til å overleve.

Margaret Skjelbred er født i Stokke i Vestfold og bor i Tønsberg. Hun har utgitt en rekke diktsamlinger, barnebøker og romaner. Hun hadde sitt gjennombrudd som forfatter med den kritikerroste roman Gulldronning, perledronning i 2004. I 2006 kom romanen Andrea D, og i 2009 memoarboken Mors bok. Skjelbred har fått en rekke priser og stipend for sitt arbeid, som Prøysenprisen (1989), Tønsberg kommunes kulturpris (1994) og Vestfolds litteraturpris (2000). I 2005 mottok hun Amalie Skram-prisen for Gulldronning, perledronning.

«Margaret Skjelbreds nye roman er en fantastisk skildring om å vokse opp og bli sin egen, til tross for alle forsøk på tyveri av sjelen.» Berit Kobro, VG (terningkast seks)

«Margaret Skjelbred er ikke den første til å skrive romaner om pietismens og religiøse mørkemenns overgrep mot individet. Hun er forhåpentligvis heller ikke den siste som viser at det lar seg gjøre å rydde en vei ut. Alva kommer ut takket være en bestemor som har sine hemmeligheter gjemt under kappen av lydig underdanighet. Slik blir dette også en spennende og engasjerende roman.» Leif Ekle, NRK P2

«På sitt beste er Margaret Skjelbred en mester i å portrettere det såre, følelsesvare barnesinnet. Språklig henter hun mye fra eventyr, rim og regler, og ikke minst fra den bibelske tone og omgangsform som preget den strenge, pietistiske menigheten som vi blant annet ble kjent med i Mors bok. Jeg tror gjerne at alle hennes tidligere lesere føler seg vel og på trygg grunn i møtet med Alva og hennes slekt.» Finn Stenstad, Tønsbergs Blad

«Margaret Skjelbred er kommet med en rørende vakker bok.» Anne Mette Storvik, Byavisa Tønsberg

«Margaret Skjelbred fortsetter sin nyanserike følsomme fortelling på vei gjennom traumer og knuste gudsbilder.» Kjell-Richard Landaasen, Vårt Land

Du skal elske lyset