Oversatt av: Gjerdrum, Aase
Serie: Stjerne
ISBN/EAN: 9788202409159
Omtale Formål ekteskap
Gammeldags kjærlighet mellom moderne mennesker

Vittig, smart, medrivende oppdatering av et klassisk romanplott: To unge menn konkurrerer om en vakker ung kvinnes gunst.

Det er tidlig på åttitallet, og livet som litteraturstudent i USA er spennende. Nye, fascinerende, og ikke minst franske ideer fyller unge hjerner, gir drivstoff til å plukke klassikerne fra hverandre og blottstille skjult sjåvinisme. De store kjærlighetsromanene? Egentlig handler de bare om penger og makt, alle sammen. Det er dette studentene diskuterer om dagen, mens de om kvelden drikker øl og har sex, som seg hør og bør. Madeleine er en av disse studentene. Hun er veldig pen, og ganske smart, og studerer litteratur fordi hun rett og slett elsker å lese. Helst bøker om kysekledde unge engelske kvinner i gifteklar alder, med minst to unge beilere, høyst forskjellige menn som kan tilby henne høyst forskjellige liv. Så langt fra livet som moderne, intellektuell, svartkledd student som det er mulig å komme. Eller?

En passende ung mann?

For Madeleine har også to menn i sitt liv. Leonard er en karismatisk ensom ulv, en lynende intelligent forskerspire som får henne til å le masse, i hvert fall når ikke depresjonen og medikamentene tar overhånd. Hun er hodestups forelsket, men kan ikke være helt sikker på at han føler det samme. For hva er det de franske filosofene sier om forelskelse? At ingen ville blitt det om de ikke hadde lest om det først.

Med den religiøst grublende Mitchell, derimot, er det ingen tvil. Hun vet han elsker henne. Så lenge de har kjent hverandre har han lengtet åpenlyst, stivt smilende tatt imot det platoniske vennskapets trøstepremie mens han har ventet, håpet på at hun kanskje en dag skulle se ham med nye øyne. Når studietiden er over, venter nye eventyr. Mitchell skal først reise rundt i Europa og India, før han skal studere teologi. Leonard og Madeleine skal flytte til Cape Cod, hvor Leonard skal begynne i en spennende forskerstilling. Men hva skal Madeleine gjøre der? Bare være forskerfrue? Ikke særlig moderne. Valgene er mange på vei inn i voksenlivet, og det er ikke så lett å komme frem til en avgjørelse både hjernen og hjertet kan slå seg til ro med.

Frisk og varm

Eugenides, som før har hatt stor suksess med romanene Jomfrudød (boken bak filmen The Virgin Suicides) og Middlesex, har med Formål ekteskap skapt en stor, frodig fortelling full av humor, varme og innsikt. De unge voksnes følelsesliv, tanker og ambisjoner kapres presist, mens det klassiske romanplottet oppdateres friskt og originalt til åttitallets realiteter.

Formål ekteskap
Bokmål Ebok 2012

Flere bøker av Jeffrey Eugenides: