Serie: Stjerne

Antall sider: 656
Serie: Stjerne
ISBN/EAN: 9788202378431
Omtale Halvbroren, filmpocket
TV-serie og litterært mesterverk

Mesterverket som Publishers Weekly i en svært rosende anmeldelse hyllet som en av de romanene man bare måtte lese, og som Independent i London omtalte som ‘Paul Austers Illusjonenes bok møter Jonathan Franzens Korrigeringer’ er en virkelig gripende, episk roman, enormt ambisiøs i omfang, likevel overbevisende gjennomført, en herlig blanding av surrealistisk komedie og gripende intimitet.

Med lekre detaljer og elegant prosa forteller den historien om livet til fire generasjoner i en langt fra vanlig familie. Boken starter 8. mai 1945, da 20 år gamle Vera, i håp om å feire frigjøringsdagen sammen med sin mor og bestemor, blir brutalt voldtatt av en ukjent overfallsmann. Denne forbrytelsen resulterer i at en gutt som heter Fred blir født, en mistilpasset fyr som senere blir bokser.
Barnum, Veras andre sønn som blir født flere år senere, og Fred, etablerer et merkelig, men nært og fortrolig forhold. Fred lever i taushet og skygge, og bærer på hemmeligheter. Hans spørsmål forfølger broren: "Skal jeg drepe faren din for deg, Barnum?"

Halvbroren spenner over femti år, den er fylt av en vidunderlig galakse av fint tegnede karakterer og den er nydelig oppbygd. En fargerik familie portretteres mot et levende historisk bakteppe, og romanen tar for seg livets og skjebnens store hovedtema som savn og samhold, taushet og tale, løgn, lengsel, kjærlighet, kunst, liv og dobbeltliv. Romanen har vært en litterær sensasjon og en bestselger overalt hvor den har kommet ut. Lars Saabye Christensen ble tildelt Nordisk Råds litteraturpris for Halvbroren

Halvbroren
Bokmål Lydbok-CD 2006
Halvbroren