Illustratør: Huseby-Hanssen, Laila Marie
Forlag: Partum forlag
ISBN/EAN: 9788269290301
Kategori: Småbarn
Alder: 6 - 9
Omtale Henry og Bokbyen
I en mørk hule langt oppe i fjellet, hvor månelyset skinner inn på natten, bor en kjempestor drage. På utsiden av hulen står et flott skilt uten bokstaver. Henry skulle ønske at navnet hans stod der. Hver dag går Henry opp til det høyeste fjellet og titter ned på Bokbyen som ligger et godt stykke unna. I Bokbyen vokser det fantastiske bøker overalt og de som bor der elsker å plukke og lese nye bøker. Tenk om han kunne vært så modig, at han kunne gått ned til Bokbyen og kanskje fått venner der. Men hvor skal han klare å finne så mye mot? Og hva vil de si når de får øye på en kjempestor drage komme gående mot Bokbyen?

Dette er den første boken i en kommende serie om Henry og Bokbyen som er utgitt. Boken er en gjennomillustrert barnebok skrevet i hovedsak for barn i alderen 5-10 år. Fortellingen henvender seg like mye til de små, som til de som leser selv. Den egner seg svært godt til høytlesning. Boken er tettpakket av detaljer både i illustrasjonene og i teksten, som vil være med på å engasjere barna i lesingen. For de oppservange leserne, vil det være ekstra gøy å følge med på den lille musa gjennom fortellingen.

I handlingen er det skapt et eget lite univers som heter Bokbyen. I Bokbyen elsker alle bøker og de bor i bokhus og dyrker bøker i blomsterbedene. På høsten får alle fri fra skolen for da feirer de bokinnhøsting hvor alle som bor i byen plukker eplebøker og blåbærbøker som har vokst opp på busker og trær i løpet av sommeren. De leker kongen på bokhaugen og spiser bokstavkjeks. Fortellingen er fortalt gjennom hovedkarakteren Henry som bærer på en stor hemmelighet.