Antall sider: 163
Forlag: Gyldendal
ISBN/EAN: 9788205418271
Omtale Imot naturen
Den gamle mannen og kjærlighetssorgen

Med eget liv som råmateriale leverer Tomas Espedal nok et finmeislet kunstverk.

«Jeg begynner å bli gammel; jeg kjenner ikke meg selv. Det har alltid tiltrukket meg, dette bildet av alderdommen: den gamle mannen og den unge jenten. Jeg vet ikke hva det minner meg om, en forbrytelse, kanskje, eller om naturen; naturens brutalitet og vold, dens uskyld.»

Slik begynner Imot naturen, Tomas Espedals nye roman. Her fortsetter han utforskningen av sitt eget liv i skrift, et pågående, mangeårig prosjekt som har skaffet ham status som en av Norges aller fremste forfattere, skamrost av et samlet anmelderkorps, nominert til Nordisk Råds litteraturpris to ganger (for og Imot kunsten), lest av et stort, begeistret publikum.

Det naturstridige, det bearbeidete

Utgangspunktet denne gang er altså forholdet mellom den godt voksne Tomas – Espedal har rundet 50 i år – og den langt yngre Janne. Det er noe feil her, noe flaut og naturstridig i hans aldrende, stadig tyngre legeme mot hennes ungdom og skjønnhet. Noe vi kjenner igjen fra litteraturen som både lattervekkende og tragisk. Likevel elsker han henne så høyt, så høyt. Fra det forhåndsdømte parforholdet – det må ta slutt, det tar alltid slutt – mediterer forfatteren videre over det som ikke er naturlig, men som skapes. Det som ikke er gitt, men som blir til gjennom arbeid. Kjærligheten. Litteraturen. Espedal skildrer forholdene som kom før dette, ekteskap, barnefødsel og hverdagsliv. Skriving og skrivesperrer. Om strevet med å få det til, uten å lykkes. Og så: lykken. Lykken med den mye yngre Janne. Lykken, som bare kan skildres i korte glimt, uten kronologi, fordi den bare oppleves i korte glimt før den forsvinner.

Når hun forlater ham samtidig som den voksne datteren fra et tidligere forhold flytter til Oslo, holder den plutselige stillheten i huset på å ta livet av ham, en kollaps forfatteren skildrer med en språklig presisjon og selvutleverende slagkraft få kan tangere. «I dag er det fredag, og jeg spiser alene. Det må være noe av det verste med å være ensom: å spise sammen med noen som ikke er der, hver eneste dag.»

Skrivekunsten

Tomas Espedal er en virtuos, en ordkunstner av internasjonalt kaliber. Han danser på papiret, beveger seg fra litteraturhistoriens store tragedier til hverdagens prosaiske åk med beundringsverdig letthet og eleganse, i setninger som beruser og varmer som god, fyldig rødvin. Gjennom det evig pågående skrivearbeidet meisler Espedal i den private, vonde, pinlige kjærlighetssorgen, og forvandler den kaotiske smerten til stor kunst.

Vinner av Brageprisen 2011 i klassen for skjønnlitteratur

Imot naturen
Bokmål Ebok 2011
Imot naturen
Bokmål Heftet 2012
Imot naturen
Bokmål Nedlastbar lydbok 2011

Flere bøker av Tomas Espedal:

Anmeldelser Imot naturen

«Imot naturen er en av årets sterkeste og mest originale utgivelser.» Sindre Hovdenakk, VG (terningkast 6)

«Imot naturen blir rett og slett en kjærlighetshistorie som trekker leseren til seg med stor kraft og som taler rett til alle som har opplevd kjærlighetssorg eller lurer på hvordan det kjennes.» Ingunn Økland, Aftenposten

«Tomas Espedals nye bok leste jeg i ett sveip. Ute til sola gikk ned, senere inne, til mørket senket seg. Skillet mellom ute og inne forsvant. Ettermiddagsgløden satt lenge igjen, også fra boka. [...] Få norske forfattere kunne nevnes sammen med Celan. Espedals prosa tåler det.»Tom Egil Hverven, Klassekampen

«Det som gjør Espedal til en forfatter i elitedivisjonen er evnen han har til å lade det tilsynelatende hverdagslige med en særegen, språklig klang. Espedal utnytter det rike registeret som finnes av konnotasjoner i det litterære språket på samme måte som poeter gjør.» Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende

«[...] undertegnede beveges til bunns i denne åpenbaringen av en bok. Jeg kjenner ingen annen norsk forfatter som skriver så vakkert om sorg.» Stein Roll, Adresseavisen

«Ingen beskriver hverdagen – alle livets små gjøremål – med større følsomhet, ingen fletter inn eksistensielle spørsmål på en mer tilforlatelig måte, selv Knausgård må vike.» Ellen Sofie Lauritzen, Dagsavisen

«Det er en kort fortelling, som likevel får med seg en mengde vesentlige valgsituasjoner og små dramaer i hovedpersonens liv. Sammenkjedingen av de ulike tidsplanene og hendelsene til en større bevegelse er imponerende utført. Overgangene fra den ene hendelsene til den andre – ofte med betydelige sprang i tid, er usedvanlig smidige.» Ane Farsethås, Morgenbladet

«Få norske romaner er fylt av en så praktfull prosa og så mange passasjer man får lyst til å sitere som Tomas Espedals.» Kåre Bulie, Dagens Næringsliv

«Imot naturen står som ei av hovudbøkene i den norskebokhausten.» Alf Kjetil Walgermo, Vårt Land

«I disse aforismene beskriver han kjærlighetens dramaturgi. Vi blir stormende forelsket og vi kjemper som ville dyr for å holde kjærligheten vedlike til den omsider dør. Hva skjer når varmen fra den du elsker forsvinner, ja når varmen i den aldrende kroppen din forsvinner, og vi atter blir natur? Da kommer stolen og bordet og skrivemaskinen til å bli stående igjen, imot naturen, kan vi kanskje si. Og stående vil også denne boken bli som et høydepunkt i, og kanskje også et punktum for den selvbiografiske litteraturen fra det tidlige 2000-tallet.» Knut Hoem, NRK