"Skremmende thriller om moderne tabuer (...) Brown viser igjen at han kan kunsten å skape visuelle bilder i hodet på leseren, samtidig som han har et solid grep om sin egen research."May Grethe Lerum, VG
Terningkast 5"Innfrir, selvsagt (...) så fantastisk spennende og samtidig så skremmende, at du tidvis blir helt oppslukt."
Per-Magne Midjo, Trønderavisa
"Herlig spenning! Dan Brown viser igjen at han er bortimot uovertruffen når det gjelder å konstruere spenningskurver."
Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad
"Underholdende, vilt og skremmende (...) Browns inngående kjennskap til Dantes diktning og mytebygging blir samtidig et bindeledd mellom den rene underholdningen og den store verdenskunsten i denne romanen (...) scenariet han spenner opp er like vilt og skremmende som det er pompøst og manipulerende. Og aldri kjedelig (...) Dan Brown leverer igjen en medrivende blanding av koder, mystikk, kunst og thriller."
Mode Steinkjer, Dagsavisen
"Hvorfor skal du lese dennen boken? "Fordi «alle» snakker om den, fordi den gir deg 480 sider av tettpakket action, fordi den trekker opp et av vår tids viktigste dilemmaer, og fordi du aldri vil få en mer underholdende rundtur i Firenze, Venezia og Istanbul. Ikke på papir, i hvert fall."
Kjersti Moen, Norsk Ukeblad
"Mye god folkeopplysning i apokalyptisk ny thriller fra Dan Brown (...) God og medrivende blanding av action, folkeopplysning, med et smart og urovekkende plot (...) det er ingen tvil om Brown har gjort mye og grundig research i forkant av boken (...) en medrivende og underholdende roman som treffer tidsånden på urovekkende vis."
Gro Jørstad Nilsen, BT
"Infernalsk spennande nestenapokalypse (...) Intrigen vrir og buktar seg som ein fortapt syndar i Dantes inferno, og på intrikat vis er dei ulike nivåa modellert over scener og strukturar i Den guddomlege komedien."
Marta Norheim, NRK
"Nok en innertier (...) Brown er en fantastisk spenningssnekker."
Cathrine Krøger, Dagbladet
"Han vrir helt til de siste sidene. Og overrasker igjen."
Helge Ottesen, Varden
"Dan Brown bringer leseren til bristepunktet av spenning - ikke bare ved å legge en brødsmulesti til Dante (dette er jo faktisk Inferno), men også ved å leke med tid, kjønn, identitet, berømte turistattraksjoner og futuristisk medisin."
- New York Times
"Dan Browns stærkeste side er, at han kan skabe drama, mystik og godt flow. Han er ferm til at danne samme optiske bedrag i teksten, som han selv lader Langdon afkode i fortællingen. Som læser trækkes man rundt i den Brownske manege, og man er godt underholdt. De uindviede bliver oven i købet klogere på Dante, ligesom alle får stof til eftertanke omkring verdens tilstand." 4/6 stjerner
- Berlingske
"Nok en innertier ... Dette er reinspikka underholdning. Og det er god underholdning."
Cathrine Krøger, Dagbladet
"Bør man skape underholdning av alvorlige tematikker som sorteringssamfunnet, etnisk rensning, biologisk terror, og faren ved å jage folk med demokratisk uspiselige meninger under jorden? Dan Brown gjør det, såklart, og han gjør det godt.
Brown bruker sin formel, og den fungerer. Han slo gjennom i 2003, med Da Vinci koden og opplevde ytterligere suksess i 2009 med Det tapte symbol I denne boken nærmer han seg mer Engler og demoner fra år 2000, dramaturgien er enklere og spenningen mindre komplisert. Brown viser igjen at han kan kunsten å skape visuelle bilder i hodet på leseren, samtidig som han har et solid grep om sin egen research. Kanskje risikerer han denne gangen å utfordre lesere som ikke helt orker begreper som permutasjoner, rudimentære vektorvirus og terzimrin. Men oss andre vil han glede."
May Grethe Lerum, VG
"Dan Brown: En mann som ikke bommer med et eneste tastetrykk på en velkjent og effektiv oppskrift som etablerer både personligheter, plot og intrige i nær sagt ett og samme kapittel."
Mode Steinkjer, Dagsavisen
Til toppen