Originaltittel: La carte et le territoire
Oversatt av: Lundbo, Thomas
ISBN/EAN: 9788202348960
Omtale Kartet og terrenget
Børs og katedral

Galgenhumoristisk portrett av en kunstner ombord sivilisasjonens synkende skute i Michel Houellebecqs nyeste roman.

Jed Martin er kunstner i Frankrike på 2010-tallet, og oppnår stor suksess med sine avbildninger av menneskeskapte objekter: skruer, muttere, Michelin-kart. Særlig bildene av Michelin-kart vekker oppsikt, under soloutstillingen ved navn «Kartet er mer interessant enn terrenget». En respektert og lukrativ kunstner som Jed Martin trenger en respektert og lukrativ forfatter til å skrive katalogteksten til den etterlengtede separatutstillingen. Forfatterens navn? Michel Houellebecq. Han lever et isolert liv, først i Irland, senere tilbake i Frankrike, hvor han drikker seg full, forspiser seg på spekemat og vanskjøtter hagen. Et slags vennskap utvikler seg mellom de to, begge skikkelser som holder verden et stykke på avstand.

Postkort og penger

En stund har Jed en kjæreste, vakre, russiske Olga. Der Jed i begynnelsen av karrieren sponses av Michelin i det skjulte – han er jo tross alt kunstner, ikke reklamemann – har Olga en fast, offisiell stilling for selskapet, og sammen reiser de Frankrike rundt og besøker hoteller og slott på landsbygda. Det Frankrike de besøker er like pent og overflatisk som et postkort, en striglet og polert turistattraksjon, servert de besøkende som rotekte fransk sjarm. Når Jed maler et bilde av Bill Gates og Steve Jobs, og Steve Jobs betaler en og en halv million euro for det, har kunsten vendt tilbake til hoffmalernes tid: De rike og mektige betaler klekkelig for smigrende portretter, denne gangen malt av en hipp, ung kunstner helt ute på avantgardens spydspiss.

Forfall

Det er ikke et optimistisk portrett Houellebecq tegner opp, verken av kunsten, Frankrike eller vestlig sivilisasjon generelt. Romanen er skrevet fra et perspektiv et godt stykke frem i tid, hvor 2010-tallet kan skildres med historikerens usentimentale blikk. Kunsten er oppslukt av kapitalen, og den beste kunstneren er den som får mest penger for bildene sine. Frankrike er redusert til et forvokst Eurodisney, hvor ingenting lenger produseres, men hvor bemidlete turister valfarter for å boltre seg. Vesten er en dekadent sivilisasjon i sine siste dager, hvor billige flybilletter og fancy hoteller distraherer samfunnets ivrige konsumenter fra den indre forråtnelsen. Når romanens tredje del plutselig og uten forvarsel introduserer et grotesk mordmysterium – hvor offeret er ingen ringere enn Michel Houellebecq – er det et sjokk som sprenger gjennom den utstudert avbalanserte overflaten, en undergravende sabotasjehandling som like fullt følger tekstens foruroligende logikk.

Priser og debatt

Med Kartet og terrenget vant Michel Houellebecq den prestisjetunge Goncourt-prisen, og det blir stadig tydeligere at Michel Houellebecq er blant Europas aller viktigste forfattere. Romanen har skapt hissig debatt, som bøkene hans ofte gjør. Han er ikke en forfatter man koser seg med, akkurat. Humoren er mørk, menneskesynet mørkere. Kartet og terrenget er likevel en bok å glede seg over. Det er en roman som provoserer, som maner til kritisk ettertanke, som tar samtidens kultur, språk og ideer på kornet med en snikskytters presisjon.

«Et betydelig litterært verk om forfall og kunst.» Jon Rognlien, Dagbladet

«Houellebecq har levert en av sine mest tilgjengelige og sympatiske romaner, til tross for at han fortsatt, på mer sjarmerende måter enn før, dirrer mot verdens bedrag og svinsk kapitalisme.» Vidar Kvalshaug, Aftenposten

«[Oppfinnsomt], skrudd, med en overraskende, slående og tilsynelatende gjennomborende samfunnsanalyse formulert gjennom maksimalt dramatiske og oppsiktsvekkende motsetninger. [...] Etter mitt syn er Houllebecq en av dem som faktisk driver med interessant tenkning i romanform i dag, som ikke kan reduseres til hul provokasjon og effektmakeri.» Ane Farsethås, Morgenbladet

«... blant det aller ypperste som skrives av europeisk samtidslitteratur.» Knut Hoem, NRK

«Michel Houellebecq har i sin femte roman, den prisbelønte Kartet og terrenget, skrevet en intelligent satire spekket med referanser til ulike tenkere som alle tematiserer forholdet mellom ideal og virkelighet. [...] Thomas Lundbo har oversatt denne glimrende romanen til smidig norsk.» Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende

«[Forfattaren] får sagt mykje klokt om aldring og einsemd i eit samfunn som ikkje tykkjer det er absurd at kunstverket er mykje meir verdt enn kunstnaren.» Odd W. Surén, Dag og Tid

«[Først] og fremst er det noe ved Houellebecqs form som positivt skiller bøkene hans fra det meste av det øvrige som nå finnes på det europeiske, skjønnlitterære markedet.» Stein-Arve Myrbakk, Rana Blad

Kartet og terrenget
Bokmål Ebok 2015
Kartet og terrenget
Bokmål Heftet 2015
Kartet og terrenget
Bokmål Nedlastbar lydbok 2019
Anmeldelser Kartet og terrenget

Terningkast fem. Knut Faldbakken, VG

"Det henger et gufs over hele boka av alenehet, mangel på glede og fravær av begeistring. Og det er fremført på en så fabelaktig god måte at øynene flyr over sidene." Terningkast fem. Valerie Kubens, Fædrelandsvennen

"Houellebecq har levert en av sine mest tilgjengelige og sympatiske romaner, til tross for at han fortsatt, på mer sjarmerende måter enn før, dirrer mot verdens bedrag og svinsk kapitalisme. Han benytter lineære fortellinger, og i romanens siste del tar Houellebecq livet av karakteren Houellebecq. Et kuriøst grep som bare kan gjøres i romaner med overskudd av alt annet, men det bærer svært godt." Vidar Kvalshaug, Aftenposten

"Men det som gjør en slik roman til et betydelig litterært verk er den raffinerte måten forfatteren klarer å få fram meningsfulle figurer som speiler hans eget kunstneriske virke på. Jon Rognlien, Dagbladet

"(...)jeg mener han er vår tids fremste samtidsdiagnostiker - iblant reaksjonær, iblant fremsynt. Han har skriver videre på sin svanesang over senkapitalismen i Europa, og jeg får lyst til å synge med." Knut Hoem, NRK

"Jeg vet ikke om andre forfattere som kan skrive så underholdende om kjedsomhet, så livgivende om døden og så reflekterende om en varmtvannsbereder" Stein Roll, Adresseavisen

"Michel Houellebecq har i sin femte roman, den prisbelønte Kartet og terrenget`skrevet en intelligent satire spekket med referanser til ulike tenkere som alle tematiserer forholdet mellom ideal og virkelighet." Gro Jørstad Nilsen, Bergens tidende