Antall sider: 687
Forlag: Lille måne
Originaltittel: The fountainhead
Oversatt av: Hambro, Johan
ISBN/EAN: 9788292605127
Omtale Kildens utspring
Ayn Rand regnes ikke bare som en viktig filosofi moderne tid, men også som en stor romanforfatterinne. Hennes romaner bygger på klare ideer som setter frihet og individualisme høyt - høyere enn noe annet. Kildens utspring ble hennes store gjennombrudd i 1943, og med det begynte en lang og innholdsrik karriere som har inspirert millioner av mennesker. Howard Roark er den nyskapende arkitekten som ikke bøyer av for press. Vi møter ham i det han utvises fra Universitetet; Howard Roark har fra første stund gått sin egen vei og fulgt sin indre bevissthet og overbevisning. Det kan bety mye motgang, men Roark vet at motgang gjør sterk - til syvende og sist vil han alltid måtte svare for sine handlinger ovenfor seg selv. Roark ser seg selv i speilet og vet at han lever og leder sitt liv i takt med det han står for og tror på. Kildens utspring er en av årsakene til at Ayn Rand stadig får nye beundrere og lesere. Bøkene hennes har totalt solgt over 30 millioner eksemplarer, og de kommer stadig i nye utgaver verden over. "Ayn Rand stikker nakken ut og forsvarer individets frihet. Kildens utspring er noe så sjeldent som en bok som forsvarer både kunstneren og kapitalisten. Rand ser begges samfunnsbidrag som ukrenkelige åndsverk." CHRISTIAN VENNERØD "Ayn Rand utfordrer etablerte standarder, og har en urokkelig tro på enkeltindividets evne til å utrette store ting. Hun er en fantastisk romanforfatterinne." CECILIE DITLEV-SIMONSEN "Ayn Rands bøker demonstrerer på en innsiktsfull og levende måte enkeltmenneskets ansvar for, og glede over, å ta tak i og styre sine egne liv. Kildens utspring er en øyeåpner som absolutt kan anbefales." CHRISTIAN RINGNES

The fountainhead
Engelsk Heftet 2007
Kildens utspring