Kinamann (Innbundet)

Antall sider: 272
ISBN/EAN: 9788202362140
Omtale Kinamann
​En fremmed i fjøset

Brynjulf Jung Tjønn skriver sterkt og rørende om adopsjon, identitet, gårdsliv og forholdet mellom far og sønn i denne selvbiografiske romanen.

Gjermund Brekke fikk toppkarakter i norsk på skolen. Han er forfatter. Han behersker det norske språket bedre enn de fleste, han høres norsk ut, han har et rotnorsk navn. Men han ser ikke norsk ut. For Gjermund Brekke er adoptert fra Sør-Korea, bragt til Norge for en dag å ta over Brekke gård i Feios, en liten bygd i Sognefjorden. Her, mellom fjøs og fjell, har han vokst opp. Han ligner ikke på noen her i bygda. Ikke på moren. Og i hvert fall ikke på faren, den store, sterke, ordknappe sauebonden.

Da og nå

Som voksen er Gjermund lykkelig gift, han har barn, jobber på universitetet i Oslo, og har allerede gitt ut tre bøker. Nåtiden er med andre ord lys. Men fortiden holder fast. Han holder på med en bok om oppveksten, om den evige følelsen av å være annerledes, en bokorm i et hjem uten bøker, et født bymenneske på en bondegård, en lav, sorthåret asiat blant høye, blonde vestlendinger. Han tenker tilbake på barndomsvennene som ikke alltid var så gode venner, på velmenende voksne som sier helt feil ting, på det slitsomme, illeluktende, blodflekkete gårdslivet, på faren, som han en dag så slå ihjel et kull med kattunger mot en stein bak fjøset. Og han tenker på det han ikke husker, på de to årene på et koreansk barnehjem før han ble adoptert. Hvor kommer han fra? Hvem ligner han på?

I bokens siste del reiser han til Sør-Korea på leting etter svar. På flyet ser han at de fleste andre passasjerene også er asiater. For første gang i sitt liv føler han seg normal.

Med barnets blikk

Brynjulf Jung Tjønn skriver seg tett innpå livet i Kinamann, tett innpå lukter, bilder og fornemmelser. Skolegårdens maktkamp skildres med et uromantisk blikk for barns potensielle grusomhet, mens den første forelskelsens rus og bitterhet kapres så rødmen banker i kinnene. Barnets sårbarhet lever standhaftig videre i den voksne fortelleren, samtidig som han kan reflektere klokt og raust over sitt forhold til menneskene rundt seg. Fortiden er vanskelig, men rommer også varme og trygghet – kjærligheten til foreldrene pulserer gjennom teksten. Forfatteren har skrevet en gripende og tankevekkende bok om identitet, tilhørighet og familie, som stiller store, grunnleggende spørsmål om hvem vi er og hvordan vi blir som vi blir.

Kinamann
Kinamann
Bokmål Heftet 2012