Antall sider: 671
Originaltittel: Bonniers kokbok
Oversatt av: Erichsen, Dorthe
ISBN/EAN: 9788202360979
Kategori: Mat og drikke
Omtale Kokeboka

​Basiskokeboka fra Cappelen Damm med Wenche Andersen som redaktør kommer nå i ny gjennomrevidert utgave. Lekker innbinding med 200 nye oppskrifter, nye bilder og ny og mer praktisk inndeling. Den prisbelønte kokeboka omfatter hele 2000 oppskrifter, på hverdagsmat, helgemat og festmat. Her får du oppskrifter på moderne retter og klassikere, internasjonale retter og norsk tradisjonsmat, og dessuten forslag til hele menyer når du skal arrangere fest. Og dessuten masse informasjon om råvarer og tips og råd til tilberedningen av dem.

18 kapitler som inspirerer til matlaging – egne inspirasjonsregistre til hverdagsmaten: oppskrifter basert på sesongens råvarer, raske oppskrifter, vegetariske retter og norske klassikere. Boka har også et eget stort kapittel om festmat, inndelt etter sesong med oppskrifter på alt fra fingermat til retter på buffeten.

«God, omfangsrik, forteller mye om råvarene, har fine oppskrifter, en skikkelig basiskokebok for alle hjem.»
Eyvind Hellstrøm, Annette Stiansen m.fl.

Cappelen Damms Kokeboka er så bruksvennlig som det går an
Anmeldelser Kokeboka

Grenseløs bakeglede Cappelen Damms Kokeboka er så bruksvennlig som det går an. Denne svenskskrevne grunnboka er omarbeidet av Wenche Andersen, og er en typisk oppslagsbok med mange typer retter. Kapitlene er tradisjonelt inndelt, det er gode og grundige oppskrifter på både hverdags- og festmat. Skal man ha en fyldig og god grunnkokebok er nok denne den mest oppdaterte.  Oppland Arbeiderblad (terningkast fem)

Solid tungvekter til jul Passer for: Unge kokker uten erfaring (basiskunnskap om matlaging), men også de viderekommende (et uttall spennende og inspirerende oppskrifter)(...)Det er en tungvekter av en basiskokebok som nå er ute i ny og revidert utgave.

(...)Første gang den prisbelønte kokeboken kom ut var i 2003. Siden den gang er den blitt tilført 200 nye oppskrifter samt nye og fristende matbilder. Resultatet er blitt en basiskokebok som flere generasjoner bør stifte bekjentskap med på kjøkkenet(...) smakfull(e) mursteinen av en kokebok (...)TV 2-kokk Wenche Andersen er hentet inn som hovedredaktør for boken. Det tror jeg forlaget har gjort lurt i. For i tillegg til å være kjent og dyktig fjernsynskokk er Andersen også Nordisk matambassadør fra Norge til programmet Ny Nordisk Mat. Flott da at to hele sider i boken er viet viktigheten av å synliggjøre nordiske verdier innenfor matkultur og gastronomi.

I «Kokeboka» tas vi med på matlaging helt fra grunnen av, helt påkrevet i dag da kunnskap om matlaging generelt er for nedadgående i befolkningen(...) Vi trenger gode oppslagsverk som forteller hvilken del av dyret kjøttstykket du finner i kjøledisken kommer fra. Eller hvordan råvarene skal behandles, kjernetemperaturer for steking eller når grønnsaker er i sesong. Det lærer vi mellom bokens permer.

Mer enn 250 matbilder er fristende gjengitt i den til sammen 672 sider store boken, i tillegg til mye råvareinfo og faktabaserte rammetekster.

Mål og vekt, koketider for grønnsaker eller kjernetemperatur for fisk og kjøtt, er oversiktlig presentert med morsomme og enkle designgrep. Nina Andersen, VG