Korrigeringer (Innbundet)

Utgivelsesår: 2002
Antall sider: 606
Originaltittel: The Corrections
ISBN/EAN: 9788202207311
Omtale Korrigeringer

Jonathan Franzen har opplevd en sjelden suksess med sin tredje roman Korringeringer. Skildringen av familien Lambert og de grunnleggende bestanddelene i den amerikanske kulturen er gripende, lattervekkende og nådeløs.

Enid Lambert begynner å planlegge julen i mars. Hun maser på de tre voksne barna om å komme hjem til julefeiring i St. Jude. Hun vil ha en god, gammeldags familiejul, det hun glemmer, er at familien hater å være sammen og umiddelbart går hverandre på nervene. Som pressmiddel bruker hun Alfred. Han er syk av Parkinsons, og blir stadig mer innesluttet og deprimert. Men Gary, Chip og Denise har sine egne miserable liv å leve. De vil ikke hjem til Enids krampekos og Alfreds stadig mer fraværende og forvirrete skikkelse. Gary´s ekteskap er på gyngende grunn, og alt tyder på at et julebesøk i St. Jude vil bli dødsstøtet. Chip lyver om årsaken til at han fikk sparken fra jobben som collegelærer i feministiske teorier og han kan ikke på noen måte gjøre rede for hva han lever av nå. Denise legger hele sjelen sin i restauranten hun eier, og vil ikke konfronteres med Enids sukk og stønn om ekteskap og barnebarn, eller dårlig skjulte hentydninger til gifte elskere. Og Enid grubler over livet sitt og hvorfor hun ikke har hatt det perfekte ekteskapet eller de perfekte barna hun forestilte seg at hun skulle ha. Ingen i familien Lambert lever det livet de drømte om. Jonathan Franzen beskriver nådeløst, rørende, humoristisk og med mye varme den amerikanske familien og det sprikende gapet mellom moderne og tradisjonelle forventninger til livet.

Årets boksuksess i USA, 900 000 solgte bøker. Vinner av National Book Award 2001. Utropt til en av de siste tiårenes mest betydningsfulle romaner av et samstemt kritikerkorps.

Jonathan Franzen har opplevd en sjelden suksess med sin tredje roman Korringeringer. Skildringen av familien Lambert og de grunnleggende bestanddelene i den amerikanske kulturen er gripende, lattervekkende og nådeløs. Kritikken har vært begeistret. Jonathan Franzen er utropt av Granta til en av Amerikas beste forfattere under førti. Han har tidligere utgitt The Twenty-Seventh City og Strong Motion. Orig.tittel: The Corrections
Oversatt av Jorunn og Arne-Carsten Carlsen

Korrigeringer
Bokmål Heftet 2010