Forlag: Aschehoug
Originaltittel: Az oz
Oversatt av: Kemény, Ferenc
ISBN/EAN: 9788203211805
Omtale Rådyret
Portrett av en ung kvinne

Rådyret forteller om sjalusien, ja kanskje enda mer hatet, overfor et vesen som symboliserer alt det den lille Eszter ikke fikk oppleve eller være. Eszters monolog er historien til en kvinne som gir seg hen, som skrifter og soner.

Lesere som ikke kjenner Magda Szabós bøker, har noe å se fram til. Den anerkjente ungarske forfatteren som døde i 2007, skrev med en nerve som man umiddelbart treffes av. Døren var fortellingen om det gjensidige avhengighetsforholdet mellom en forfatter og en hushjelp man sent vil glemme, som satt med nøklene til Ungarns fortiede lidelser. I Rådyret møter vi en yngre kvinne som tenker tilbake på sitt liv. Rådyret var Magda Szabós andre roman fra 1959. Den kom på norsk for første gang i 1969, og nå foreligger den endelig i en ny utgave.

Fortellerstemmen tilhører skuespillerinnen Eszter, som er feiret for sine sceneprestasjoner og sine mange ansikter i 1950-årenes Budapest.
Hun henvender seg til en mann som nå er død. Han var elskeren hennes, og han var også gift med Angela, som vokste opp på samme sted som Eszter, i en langt mer privilegert familie. I et stilsikkert flettverk følger vi Eszters tanker om nåtid og fortid, og slik blir vi kjent med en livshistorie som hun aldri fortalte til mannen hun elsket.

Barndom uten sko
Eszter vokser opp på landsbygda i Ungarn, i en familie med aristokratiske aner, som lever i fattigdom. Faren nekter å føye seg etter systemets krav for å få en god advokatstilling. Han forteller om planter og dyr, og Eszter skaffer melk og stjeler egg for at han skal få mat som magen hans kan tåle. Moren gir lokale barn og unge familiemedlemmer pianoundervisning, selv om det er så vidt de kan nedlate seg til å besøke den degraderte familien. Eszter skurer og skrubber på kjøkkenet, mens hun hører famlende versjoner av Czernys etyder. Hun går til skolen i tante Irmas knappestøvler, fordi familien ikke har råd til sko. De avlagte, voksne skoene er for trange, og hun kutter av tuppen for å få plass til tærne.

Liktornen på tåa skjuler hun senere for mannen hun møter. Han er foreleser på universitetet, og det viser seg at han er gift. Dette blir opptakten til et trekantdrama og en sjalusi med røtter langt tilbake i Eszters barndom.

Skuespillerens bekjennelse
Tittelens rådyr er også forankret i Eszters oppvekst, som gradvis kommer for en dag. Rådyret tilhører den velskapte og søte Angela, som har overbeskyttende foreldre i et hus der det serveres kakao med krem og kaker, i skarp kontrast til Eszters hjem. Broren Emil kjører på en rådyr-mor i en motorsykkelulykke, og Angela får den etterlatte rådyrkalven, som bor på eiendommen og etter hvert blir så tam og tillitsfull at den spiser av hånden hennes. Eszter har lyst til å ta rådyret med seg derfra, og i en hjerteskjærende scene sniker hun seg inn i skjulet om natten.

Den voksne Eszter trenger ikke hjelpe naboene med grisebingen eller gjøre seg til på vertshuset for å få en solid porsjon kveldsmat eller noen mynter. Vi følger hennes vei inn på teaterscenen og utfoldelsen av et særegent talent. Men hun er et menneske som ikke har fått nok av noe her i verden, og som heller ikke har noen som helst tiltro til ubetinget godhet. Det setter henne på prøve når hun skal ta imot en kjærlighet som heller ikke er fullstendig. Sjalusien og utestengelsen rettes nå mot Angela, som kanskje snarere har fått for mye av det gode. Skuespilleren Eszter forteller ikke om sin bakgrunn, og lyver på cv-en, det Curriculum Vitae som hun blir bedt om å levere inn ved teateret for å være godtatt i sin stilling. Men etter elskerens død har bekjennelsens time kommet, og med nådeløshet avdekkes Eszters tankeverden og tidligere handlinger.

Bakteppet
Magda Szabó fremstår i denne tidlige romanen som en presis menneskekjenner med evnen til å fange komplekse unge mennesker og alle tilværelsens sider. Romanen Rådyret gir oss et levende bilde av Ungarn i mellomkrigstiden og på 1950-tallet, et samfunn som griper inn i menneskenes liv på avgjørende og skjebnesvangert vis. Men Eszters historie kan ikke reduseres til en politisk parabel. Det er en sannferdig skildring av en kvinnes liv, som er sosialt og psykologisk overbevisende og skrevet med kontant følsomhet.

Rådyret
Bokmål Ebok 2011