Utgivelsesår: 2009
Antall sider: 260
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
ISBN/EAN: 9788202284831
Kategori: Økonomi og ledelse
Omtale Regnskapsorganisasjon

Regnskapsorganisasjon gir en grundig og systematisk fremstilling av de oppgavene som må utføres, og de rammebetingelsene som gjelder når et regnskap skal utarbeides. Boken formidler grunnleggende kunnskaper om regnskapsrutiner, intern kontroll og lovverket som regulerer regnskapsrapporteringen. Den belyser også de teoretiske og praktiske sidene ved regnskapsbehandlingen.

Femte utgave av Regnskapsorganisasjon er betydelig omarbeidet i forhold til den forrige utgaven, med mer vektlegging av risikovurdering og intern kontroll. Fokus er imidlertid fortsatt på sammenhengen mellom regnskapspostene og de underliggende regnskapsrutinene, der formålet har vært å vise hvordan den interne kontrollen må legges opp slik at de regnskapsrapportene som produseres, er pålite­lige og egnet som beslutningsgrunnlag for de ulike regnskapsbrukerne. Både bokføringsloven og den tilhørende forskriften har fått en grundig behandling i et eget kapittel, og bokføringsreglene brukes som referanseramme gjennom hele fremstillingen. Fremstillingen av intern kontroll er forankret i COSOs rammeverk for intern kontroll.

Hvert kapittel avsluttes med oppsummerende spørsmål. Løsninger til disse spørsmålene finnes som vedlegg bak i boken. I tillegg anbefales det at man arbeider med oppgavene i Regnskapsorganisasjon: Oppgavesamling.

Regnskapsorganisasjon er beregnet på studenter ved revisorutdanningene og andre økonomistudenter som velger spesialisering innen regnskap og økonomistyring. Boken er også nyttig for regnskaps- og økonomiansvarlige i foretak.

Flere bøker av Bjørgunn Havstein og Tove-Gunn Moen: