Antall sider: 48
Illustratør: Lima de Faria, Alice Bjerknes
ISBN/EAN: 9788202244699
Kategori: Pekebøker
Alder: 3 - 8
Omtale Rumpemelk fra Afrika

Marko kjeder seg og er tørst. Men han vil ikke ha vanlig melk. Han vil ha rumpemelk fra Afrika. Mamma og pappa har aldri hørt om slik melk og ber ham om å slutte å tøyse. "Da drar jeg til Afrika og henter rumpemelk selv," sier han. Så går han ut og tar Afrikabussen. Det er ikke lett å få tak i rumpemelk i Afrika heller. Alle Marko treffer, både folk og dyr, drikker et eller annet, men de er skikkelig hemmelighetsfulle. Det er i hvert fall ikke rumpemelk påstår de. Men Marko gir seg ikke, og etter en stund er han på vei hjem med en egen tankbil med rumpemelk.
En fantastisk historie av en stor forfatter. Vi får ikke vite hva rumpemelk er for noe, men det kan kanskje være like bra. Godt er det i hvert fall.
Bildene er fargerike og levende.

Den skal være god som lager en morsommere barnebok i år!
Adresseavisa

Rumpemelk fra Afrika
Bokmål Nedlastbar lydbok 2018
Rumpemelk fra Afrika
Bokmål Ebok 2023
Anmeldelser Rumpemelk fra Afrika
"Erlend Loes barnebøker har kultstatus blant mange voksne. Hans nye bildebok, laget i samarbeid med illustratør Alice Lima de Faria, er også en godbit for foreldregenerasjonen. Nettopp fordi den er så barnslig. […] Fortellingen minner om en røverhistorie fortalt av en fireåring med livlig fantasi. […] Illustrasjonene til Alice Lima de Faria er også sprelske, og skifter mellom vill fargebruk og svart-hvitt – det siste når dramatikken er på topp. […] Her er mange gjenkjennelige referanser, både for små og store lesere. Og jo høyere gjenkjennelsesfaktor, dess mer absurde og morsomme blir alle de ville påfunnene." Marie L. Kleve, Dagbladet

"Erlend Loe holder seg til en klar, barnlig – den pleier jo å kalles naivistisk – logikk gjennom hele historien. Han stoler på at leseren aksepterer at kvart over fem-bussen utenfor Markos hus går til Afrika, at politignuer snakker og at gribber bokser. Og det gjør vi jo. Særlig hjulpet av Alice Bjerknes Lima de Farias sprelske illustrasjoner. Menneskene hun tegner er sjarmerende, dyrene helt fantastiske. […] «Rumpemelk fra Afrika» er dermed eksempel på at en enkel, og egentlig barnslig platt, idé kan fungere veldig godt mellom to permer. Leserne er nemlig ikke så voksne, de heller."
Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen

"Diger i formatet, klar i bildeuttrykket og med en tekst full av sveisne formuleringer tar den oss med storm. Jeg garanterer: Du skal være bra selvopptatt hvis du ikke finner adskillig å more deg over i denne boka. Uansett alder."
Marianne Lystrup , Vårt Land

"Den gode historien. Litt alvor. Noe å bli klokere av. Masse humor. Og helst litt bæsj. Men uten at det er overfladisk og lettvint. Det er boka vi leter etter. Men finnes den? Jada. […] Erlend Loe smeller til med en fantastisk bok […] vi er mange som skal være glade for dette innfallet som endte opp i ei raus, og flott bok til glede for både små og store. Så gjennomarbeidet i stilen, så overraskende og lattervekkende. […] Gjør deg klar for en busstur til det dypeste Afrika. Klar for overraskelsene som venter deg der, vil du aldri bli, så det kan du bare gi opp. Nydelige illustrasjoner i kule farger lever og overrasker. Handlingen er tradisjonelt oppbygd, men med utradisjonelle utganger og varianter."
Ingeborg Marie Jensen, Stavanger Aftenblad

"Erlend Lo(e), og det gjorde jammen jeg også da jeg leste barneboka om lille Marko som tar 17.15-bussen til Afrika for å hente rumpemelk. Bruk ungene som unnskyldning og stikk til nærmeste bokhandler."
Kamille

"Herlig, burlesk fortelling som vil få både små og store til å le høyt og lenge.(...) Loe skriver lett, det er fin flyt i fortellingen, og boka har en frisk humor som helt sikkert vil treffe store som små. På tross av at rumpehumor er vel kjent og noe som automatisk får små barn til å slå opp latterdøra, så greier Loe å gjøre dette stoffet til sitt eget og skaper en original fortelling - han tar rumpehumoren til et nytt og hittil ukjent nivå. Fortellingen er også flott illustrert av Alice Bjerknes Lima De Faria, tegningene er levende, hun veksler mellom farger og sort/hvitt, og hun lykkes til fulle med å få fram dramatikken og humoren i Loes tekst. Den skal være god som lager en morsommere barnebok i år!
Adresseavisa, Ørjan Greiff Johnsen

"Absurd og hysterisk historie fortalt på småbarnsvis, med overdrivelser og vilter språkbruk. Bildeboka om Marko som tar bussen til Afrika for å lete etter rumpemelk, vil kalle på latteren både hos fireåringen og foreldrene."
Marie L. Kleve, Dagbladet