Filstørrelse: 0.83 MB
Filformat: EPUB
Forlag: Tiden
ISBN/EAN: 9788205404366
Kategori: Krim og Spenning og Skjønnlitteratur
Omtale De døde
Den norskættede politimannen Lance Hansen sliter med samvittighetskvaler etter at en ung norsk turist er drept ved bredden av Lake Superior i USA. Lance er overbevist om at en mann er uskyldig dømt, og at broren hans, Andy, er den riktige morderen.HjortejaktLance prøver å late som ingenting når de to brødrene legger ut på sin årlige hjortejakt. For hvor langt er Andy villig til å gå dersom han skjønner at Lance mistenker ham? Når blir jegeren selv den jagede?Swamper CaribouSamtidig nærmer en hundre år gammel mordgåte seg sin løsning. Hva skjedde med den forsvunne medisinmannen Swamper Caribou? Fortalte femtenåringen Thormod hele sannheten om hva som skjedde på hans ferd over isen en februarnatt i 1892?

De døde
Bokmål Nedlastbar lydbok 2009

Flere bøker av Vidar Sundstøl:

Anmeldelser De døde
"Rå intens spenning. (...) Mesterlig skriver Sundstøl fram Lances dunkende, livredde puls. (...) Gled dere til neste bok."
Berit Kobro, VG (terningkast seks)

"Vidar Sundstøl skriver bra. Han bryter med krimkonvensjonene, men makter likevel å skape en dynamisk spenningshistorie som flyter på et underlag av nifs hverdagsstemning. Og Sundstøl sørger for å bevare spenningen foran den tredje og siste boka i trilogien. Vi kan bare glede oss."
Kjetil Wold, Stavanger Aftenblad

"Vidar Sundstøl holder stilen i mellombindet av Minnesota-trilogien. "De døde" er en flott oppfølger til "Drømmenes land", som ble hedret med Rivertonprisen i fjor. (...) Sundstøls presisjon i naturbeskrivelsene er formidable... (...) Men hvis det går an å si at en bok er "mettet", så må denne være det. Den er uttværende på en intens og nesten uutholdelig måte; i begge de to historiene vet vi at vi nærmer oss en katastrofe. Teksten er ladet med symboler, med forutanelser og dybdepsykologi. Det er flott gjort. (...) Jeg hadde store forventninger til "De døde" etter fjorårets sterke førstebind. Og de ble innfridd. (...) Vidar Sundstøl skriver så gjennomført at jeg igjen er imponert."
 Anne Cathrine Straume, NRK

"Som leser kan man bare gispe: Mer! (...) Så er det da også tydelig at dette er en forfatter som er i flytsonen, han skriver med en enorm selvtillit og en sjelden innlevelse. (...) Sjelden har uttrykket "spenningslitteratur" hatt større gyldighet. (...) "De døde" er blitt en besettende, hallusinatorisk spenningsroman. (...) Den eneste feilen ved denne romanen er at den er for kort."
Ola A. Hegdal, DN

"Med fjorårets roman, "Drømmenes land", kom Vidar Sundstøl omtrent ingensteds fra og imponerte leserne med en uhyre godt skrevet og svært spennende kriminalhistorie fra det norske Amerika. Og fortsettelsen er ikke mindre imponerende. (...) Og Sundstøl, med sitt presise og rike språk, lodder psykologiske dybder og bygger opp spenningen til nervepirrende høyder. (...) "De døde" er kort, under 200 sider, men svært innholdsrik, og den svekker ikke akkurat forventningene til det avsluttende bindet."
Kurt Hanssen, Dagbladet

"En sann språkkunstner. (...) Hva kan man så summarisk si om De døde, den såkalte mellomboken? Jo, at forfatteren imponerer på ny. Dette er en fortettet psykologisk spenningsroman, en dirrende beretning som mest av alt ligner et gresk skjebnedrama, med sin intensitet, med den følelse av uavvendelighet den inngir. (...) Forfatterens stil- og ordsans kan få noen hver til å hive etter pusten. Man føler seg formelig omringet av hans språkkunst. Den er målrettet, suveren. (...) Vidar Sundstøl har på bare 170 sider skapt et fulltonende diktverk, som ender i en eksplosjon «i gult og oransje». Så er det bare å vente på tredje og siste bind. Han vil sikkerlig stå distansen."
Terje Stemland, Aftenposten

"Vidar Sundstøl er i ferd med å skyte en litterære innertier. Spenningen øker i Minnesota. (...) Velskrevet. Velkomponert. Akkurat i de rette øyeblikkene, når du føler at jakten tar vel lang tid, vrir Sundstøl skruen litt til. Ja, vi får løsninger i bind 2. Og ja, vi venter allerede på bind 3. Det er flere spørsmål vi ønsker oss svar på."
Helge Ottesen, Varden (terningkast fem)

"MEN VIDAR SUNDSTØL beholder både sporet og retningen på strålende vis. Minnesota-trilogien gir all mulig grunn til å vente på avslutningen med spenning."
Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad

"Sundstøl evner å beskrive naturen og livet ved Lake Superior så man nesten tror man
er der selv. Språket hans er enkelt og poetisk på samme tid, og ikke akkurat hverdagskost i krimsjangeren. (...) Med denne boken blir ikke forventningene til den
siste delen mindre."
Maria Årolilja Rø, Adresseavisen

"Sundstøl leverer igjen et lite mesterverk, hvor dialogen er skåret ned til et minimum og man kan nærmest føle på kroppen isregnet som overrasker de to brødrene i skogen. Dette er spenningslitteratur lysår fra spioner, eksplosjoner og den klassiske detektivhistorien. I løpet av 175 intense sider bygger forfatteren opp spenningen enda et hakk mot neste års (avslutning på Minnesota-trilogien. Det er bare å glede seg!"
Pål Andreassen, Moss Avis

"Etter å ha latt meg begeistre av ”Drømmenes land” var jeg svært spent på fortsettelsen, men jeg kan lettet konstantere at den vanskelige mellomboken imponerer. (...) I et presist og sanselig språk suggerer Sundstøl oss inn i en stemning av snikende uhygge, gir oss en følelse av at vi ikke kan stole på noe. (...) ”De døde” er en gjennomarbeidet bok på alle plan. Den er en godt komponert, stilsikker og språklig sterk roman som ikke gjør forventningene til tredje og siste bok i trilogien noe mindre."
Irene Gressli Haugen, Fædrelandsvennen

"Historien tar form som en sitrende thriller, med naturens luner som urovekkende kulisser og et spenningsnivå som er en Riverton-vinner verdig. Uhyggen puster deg i nakken mens du blar, i en roman som er halvparten så lang som første bok, men dobbelt så engasjerende."
Arnstein Olaisen, Haugesunds Avis

"Slik Vidar Sundstøl bygger opp handlingen som utspilles i løpet av et drøyt døgn, lykkes han både med å skape en stemning av uhygge og usikkerhet, ikke bare i hovedpersonens sinn, men også hos leserne."
Finn Stenstad, Tønsberg Blad