Oversatt av: Risvik, Kari og Risvik, Kjell
ISBN/EAN: 9788248910206
Omtale Den store Gatsby
På kino Juni 2013.

Tårer i champagnen

Den definitive jazz age-romanen er ute i ny, flott oversettelse. Språket funkler, fortellingen griper.

Jay Gatsby bor i et stort, prangende rikmannspalass på Long Island. Her holder han overdådige, fuktige fester for sosietetens rampete barn, nyrike drankere, en og annen gangster. Det hender noen med gamle penger stikker innom, men de holder seg mest for seg selv. Selv om alle er mer enn villige til å troppe opp, spise, drikke og danse, er det ingen som vet stort om verten. Han har visstnok studert i Oxford, men det er det ingen som tror på. Noen mener han har tjent seg rik på spritsmugling, andre at han har drept en mann. Sannheten om hvem han er og hva han gjør på Long Island skal vise seg å være både overraskende og sørgelig, et enkelt, menneskelig drama med fatale konsekvenser.

Elegant og dekadent

Det er et glitrende, besnærende, men hult univers Fitzgerald skildrer i Den store Gatsby, romanen som skulle komme til å definere en amerikansk tidsalder, kalt både the jazz age og the roaring twenties. Alkoholen flommer, vakre kvinner leverer verdensvante vittigheter, alle har det fantastisk festlig. Men i kulissene ser man spor etter nedrige intriger, utroskap og vold. De intrikate sosiale kodene sørger for at alle holder hverandre på armlengdes avstand. Alle er på hils, men ingen kjenner hverandre.

Språkets makt

Da Den store Gatsby kom ut, var kritikken blandet. Fitzgerald, som kjente den amerikanske overklassen godt, ble beskyldt av enkelte kritikere for å være triviell, for å hente stoffet sitt fra sladrespaltene. (I dag kan man tenke seg hvordan en roman om miljøet rundt Hilton-søstrene ville bli mottatt.) Men slike beskyldninger visner bort det øyeblikket man begynner å lese denne enestående romanen. I et fantastisk språk, perlende og friskt som dyr champagne, forvandler Fitzgerald historien om den mystiske Gatsby til en amerikansk urfortelling. I et land som mer enn noe annet dyrker tanken om å starte med to tomme hender og kjempe seg opp til rikdom og makt blir Gatsby en tragisk helt, en like grunnleggende bestanddel av den nasjonale identiteten som den frihetselskende Huckleberry Finn.

«Den store Gatsby er ikke bare lest av mange, den har i særlig grad fengslet sine lesere - både de vanlige, de profesjonelle og de oppdiktede. Det fins knapt en amerikansk forfatter som ikke er inspirert av fortellingen om den selvskapte millionæren Jay Gatsby, hans romantiske lengsel etter fortiden, og troen på at det er mulig å gjenopprette den.»
Hege Duckert i forordet

«… ikke bare et mirakel skapt av forfatterens talent, men en fortellerteknisk triumf.»
Richard Yates