Ville detektiver
Hvor lenge siden er det jeg leste noe så egenrådig, noe så insisterende og
likevel uanstrengt, noe så, ja, originalt? Og det har så vidt begynt!
Av Pedro Carmona-Alvarez
Mitt første møte med Roberto Bolaño var, som alt annet av verdi, fullstendig
tilfeldig. Jeg befant meg i Tyskland, på begynnelsen av 2000-tallet, og under
noen ledige timer midt på dagen gikk jeg innom en bokhandel for å finne en bok
på engelsk, eller spansk, som jeg kunne lese på kafé. Jeg fant Ville
Detektiver på en støvete bokhandel midt i Essen, som mer enn noe annet
minnet meg om Lillestrøm. Jeg bladde litt, hadde aldri hørt om forfatteren,
likevel kjøpte jeg boken, men før jeg fikk kommet meg til kafeen jeg hadde sett
meg ut, ringte noen, eller så traff jeg noen, eller så satt jeg bare på en benk
og stirret ut i luften og så måtte jeg tilbake på jobb. Noen dager etter satte
meg på et fly for å krysse Atlanteren, og idet jeg lettet fra Bergen bladde jeg
opp på første side og begynte å lese. Siden har jeg fortsatt. Med en begeistring
og en entusiasme som jeg – på den tiden – ikke trodde jeg skulle oppleve igjen.
For det er nettopp begeistring som er det første ordet jeg forbinder med Roberto
Bolaños verk. Helt siden den flyturen har jeg utrettelig lest ham, anbefalt ham
til alle jeg kjenner, gjenfortalt deler av bøkene hans og skrevet om ham. Ja,
jeg har rett og slett mast hull i hodet på folk. Jeg innrømmer
det.
Ville Detektiver begynner med dagboksnotatene til den
foreldreløse juss-studenten Juan Garcia Madero. Stedet er Mexico City, på midten
av 70-tallet. Madero, 17 år gammel og fullstendig oppslukt av poesi, blir
innlemmet i poesikretsen til real-visceralistene («en slags meksicansk Dada» har
Boloaño uttalt), hvis lederskikkelser – meksikaneren Ulises Lima og chileneren
Arturo Belano – lever av å stjele bøker og selge marihuana til rike og
velstående mennesker i kunst- og kulturkretser. Real-visceralistenes episenter
er Font-familiens hus, og bevegelsens medlemmer er unge, rebelske, veltalende,
sprenglærde på et vekslevoksent, ytterst litterært vis; alle sammen forelsket i
poesien, eller snarere aldeles fortapte, fortapte på en delirisk, traumatisk og
vill måte; for det er slik ungdommen leser (og lever, det er det samme), som om
det fantes et mylder av små Rimbaud’er rekende rundt i 70-tallets Mexico,
ynglinger som snart vil vokse opp og la seg sluke av den malstrømmen som er
virkeligheten, verden.
Ustanselig lesing og
liv
Sentralt i Maderos dagbøker er den ustanselige lesningen,
skrivingen, den overveldende seksualiteten og ikke minst: Belano og Limas jakt
på den obskure meksikanske avantgardisten Cesárea Tinajero, en gang utgiver av
tidsskriftet Cavorca og den opprinnelige stifteren av real-visceralismen.
Tinajero levde og virket som poet på 20-tallet, og dessuten forfattet hun talene
til en av generalene under den meksikanske revolusjonen. Ingen har sett eller
hørt fra henne på mange tiår, men Belano og Lima fatter interesse for hennes
minimale, nesten usynlige poesiproduksjon. Ville Detektiver er en roman
som, blant mange andre ting, dreier seg om å lete, om å jakte, om å begi seg ut
på formålsløse, selvutslettende odysseer, og Lima og Belanos jakt på den glemte
avantgardisten kaster siden de unge poetene ut i sin egen odyssé; nyttårsaften
1975 finner vi Belano, Lima, Madero og den prostituerte Lupe på vei ut av Mexico
City i en bil, på flukt fra Lupes hallik og på jakt etter Tinajero, i det golde
ørkenlandskapet i Nord-Mexico.
Juan Garcia Maderos fortelling er så full
av liv, av bevegelse, av ungdommelig overmot, humor og selvbevisst
fortellerglede at man hele tiden tar seg i å tenke: hvor lenge siden er det jeg
leste noe så egenrådig, noe så insisterende og likevel uanstrengt, noe så, ja,
originalt?
Og det har så vidt begynt! For Ville Detektiver er på mange måter en
roman som ikke alltid oppleves som en roman, en roman som forvirrer leseren fra
første øyeblikk. Etter 140 sider går boken i oppløsning, Belano og Lima forlater
Mexico hver for seg, og de neste fire hundre sidene fylles opp av over førti
monologer, som spenner over to tiår, og som legges i munnen på folk som har
truffet Belano og Lima mellom 1976 og 1996. Fortellingene går og går. Og så
avsluttes de, og en ny fortelling begynner. Igjen og igjen. Forfattervenner
snakker om poesi og vennskap. Kjærester snakker. Elskerinner. Kritikere. Og selv
om alle sammen synes å kretse om Lima og Belano, snakker de egentlig mest om seg
selv, om sine liv, skuffelser, sine kjærligheter og sorger. Fortellingene tar
oss med til over et dusin land, og gjennom disse beretningene, disse stemmene,
ser vi også hvordan real-visceralismen går i stykker; Og med den en hel
generasjons idealisme og politiske bevissthet. Men der de store forfatterne før
ham synes å være besatte av Historien, skriver Roberto Bolaño om bruddstykkene.
Han skriver om gjengangerne, om eksilet som spredte hundretusener av mennesker
rundt omkring i verden, om den stadige, meningsløse vandringen til folk som
aldri kan komme hjem. Ville Detektiver er en bok om en generasjon
rotløse individer, folk som ikke helt vet hvordan de skal leve i et kontinent
fylt opp av mørke og ulykke. Samtidig er boken hysterisk morsom, ironisk, klok,
frekk, sentimental og rørende. En roman om poeter som insisterer på at poesien
og litteraturen ikke bare dreier seg om bøker, men også om en slags
grunnholdning til verden, til væren, til det menneskelige.
Poeter som ser
Og detektivene?
Hos Roberto Bolaño
er de nettopp poetene, de som ser for oss, de som våger å stirre virkeligheten i
hvitøyet. Og det samme blikket kreves når man skal stirre inn i litteraturen,
for også den er en revne, et svart hull, sånn som virkeligheten. Derfor er også
leseren en slik detektiv, en som jakter på mening og sannhet i en verden fylt
opp av løgner. Litteraturen er en avgrunn, sykelig, latterlig, farlig, men
sann.
Kjære leser: Velkommen til Bolaños univers. Å, som jeg misunner deg
som skal lese denne boken for første gang.