Originaltittel: Spill
Oversatt av: Engen, Bodil
ISBN/EAN: 9788293139041
Omtale Spill
​Forfatter søker familie

Svenske Sigrid Combüchen leverer en usedvanlig velskrevet, klok roman om konflikten mellom drømmer og forpliktelser i en middelklassefamilie. En velfortjent vinner av den gjeve Augustprisen.

En forfatter ved navn Sigrid Combüchen mottar en dag et brev fra en aldrende kvinne som mener å ha gjenkjent sin egen familie i en beskrivelse av et gammelt fotografi fra en av forfatterens romaner. Selv om brevskriveren klarer å fornærme Combüchen med en sleivete bemerkning om hva hun syntes om romanen, blir dette begynnelsen på en mangeårig brevveksling mellom de to kvinnene. Hedwig Langmark, som den gamle kvinnen heter, bor nå i Spania med mannen. Dagene går med til boule og småprat.

For forfatteren blir brevene fra Spania en inspirasjonskilde til en bredt anlagt, glitrende skrevet fortelling om hvilke muligheter og forventninger som møtte unge kvinner fra Sveriges borgerskap på 1930-tallet. Hedwig er skoleflink og ambisiøs, men hennes ønske om å studere medisin blir ikke nødvendigvis møtt med forståelse. Hun som er så flink med hendene burde kanskje ta et kurs i søm? Så kan hun alltids følge storebroren inn i legestanden senere. Når lillebroren, attpåklatten Åke, blir syk, øker presset hjemmefra ytterligere. De trenger hjelp. Kunne hun ikke komme hjem en stund? Må hun være så egoistisk?

Dragkamp

Mens Combüchen komponerer sin fortelling, begynner den virkelige Hedwig å stusse, ja ergre seg over de ledende spørsmålene hun mener forfatteren stiller henne. Denne ensporete interessen for fortiden og alt som ikke ble noe av virker malplassert på henne. Hun lever her, nå. Hun har tatt sine valg, levd sitt liv. Hvilken rett har denne forfatteren til å hevde at hun har forspilt sine sjanser? En dragkamp utvikler seg mellom de to kvinnene, en kamp om mening.

Detaljer og store linjer

Spill er en ambisiøs roman. Den tegner et rikt portrett av et miljø og en tidsalder, hvor de gjeldende verdier og tankegods styrer menneskers liv med hård hånd. Den er på mange måter en idéroman, hvor samfunnets og kulturens underliggende strukturer blir utsatt for forfatterens klare blikk. Men blikket er vel så klart for de avgjørende detaljene, for de små, menneskelige dramaene som utspiller seg hver dag. På toppen av det hele er Spill sjeldent godt skrevet. Setningene er meislet ut med en mesters fintfølelse, og skaper bilder i leserens hode like levende som virkeligheten selv. Denne romanen er en av bokhøstens virkelige skatter. Unn deg selv å lese den.

«Med en enestående innlevingsevne overbeviser hun leseren om at bildene fra 1930-generasjonen faktisk viser essensen av tidsånden. Språket er utsøkt - med finbroderte, intrikate setninger som flyter lett og elegant gjennom alle virvler i handling og persongalleri. Romanen gir lukt og smak til kvinneoppgaver, enten de utføres over grytene eller innenfor datidens film&fashionista-elite. Oversetterens innsats fortjener også ros.» May Grethe Lerum, VG (terningkast seks)

«Nei, Spill av Sigrid Combüchen er ingen Euroburger, dette er ordentlige saker, et helt stykke kjøtt, kokt med kraft fra den tiden da Henriette Schönberg Erken skrev sin kokebok. Jeg ser ikke umiddelbart paralleller til norsk litteratur, men noe av stemningen og det feminine raseriet minner meg litt om stemningene fra filmen The Hours. Også hos Combüchen sitter kvinnene og leser Virginia Woolf.» Knut Hoem, NRK

«... så formfullendt at den legger så godt som all dagens prosa bak seg.» Svenska Dagbladet

«Ladies i leseklubber fra Lindesnes til Nordkapp: Det er bare å rydde plass på leselistene.» Tor Eystein Øverås, Klassekampen

«... en fullstendig vidunderlig fortelling. [...] Jeg vet ikke om noen andre i Sverige som skriver like utsøkt prosa som Sigrid Combüchen. [...] Combüchen kaller boken «en dameroman» etter Georg Brandes' nedlatende sjangerbetegnelse. Den mann som lar seg avskrekke av det er en idiot.» Expressen

«Med en mesters åndsfraværende eleganse, av slaget som krever lang erfaring og hardt arbeid, trollbinder Sigrid Combüchen leseren med sin nye roman Spill. [...] Med Spill har Sigrid Combüchen som vanlig satset himmelstormende høyt, og jeg mener altså hun har lykkes ned til minste detalj. I tillegg til at den sier oss noe om menneskelivet på flere nivåer, hverken mer eller mindre, innehar den et språk som er en uavbrutt nytelse, og de mange perspektivskiftene utføres med en svimlende virtuositet.» Sydsvenskan

«Hver setning i kunstverket Spill er blankpolert, hvert ord skinner, ikke et støvfnugg på 449 sider. [...] Jeg kan ikke huske sist jeg leste en så velutført idéroman.» Svenska Dagbladet

«Med Spill har Sigrid Combüchen skrevet sin i særklasse beste og mest utfordrende roman. Boken har en uvanlig dybde, og fanger det mangefasetterte hos et menneske.» Tidningen Kulturen