Forfatter: , , , , , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2006
Antall sider: 272
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202259976
Kategori: Pedagogikk
Fag: Pedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: 1. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn, Akademisk, Vg1, Vg2, Vg3, Yrkesfag Vg1, Yrkesfag Vg2, Yrkesfag Vg3 påbygging
Komponent: Pedagogisk litteratur
Omtale Utdanningsledelse

Tidligere var rektor eller skoleleder en leder blant likemenn. Vedkommende var stort sett utdannet lærer og hadde muligens noe ledererfaring før rektorstillingen. I dag er situasjonen en annen. Skolelederen skal være både en pedagogisk leder, representere kommunen som arbeidsgiveren overfor personalet og ha økonomisk ansvar for skolens drift. Skolelederstillingene omtales som lederstillinger på lik linje med andre lederstillinger i kommunen, der et managementorientert ledelsesideal dominerer. Samtidig understrekes behovet for faglig og pedagogisk lederskap, at skolene må ivareta sin egen læring og bli lærende organisasjoner. Skoleleders jobb har derfor blitt svært kompleks, og de ulike rollene står ofte i motsetning til hverandre.

De siste årene er det startet en rekke ulike etterutdanningstilbud for skoleledere. Denne boken springer ut av et samarbeid mellom ulike høyere utdanningsinstitusjoner som har ønsket å skape et masterprogram i utdanningsledelse.

Til toppen

Flere bøker av Marit Aas, Petter Aasen, Terje Abusland, Azita Afsar, Fred Carlo Andersen, Erling Lars Dale, Øyvind Glosvik, Gjert Langfeldt, Jorunn Møller, Eli Ottesen, Knut Roald, Karl Robertsen, Kirsten Sivesind, Guri Skedsmo og Else Stjernstrøm: