Filformat: MP3
Forlag: Cappelen Damm Lydbok
ISBN/EAN: 9788202310219
Omtale Visning
Andre rom

Lars Saabye Christensen viser nye takter i en roman fra 1990-tallets Oslo, om en ung mann som er på bortebane i livet, kjærligheten og filmmiljøet.

Det er en ny og overraskende roman Lars Saabye Christensen presenterer snaue året etter at han fullførte trilogien om Kim Karlsen og gutta med mursteinen Bisettelsen. Fortellingen utspiller seg på 1990-tallet, og den handler om en annen generasjon enn forfatterens egen: De som er født i Norge rundt 1970, og som definitivt ikke bygde landet.

En søndag i september møter vi samboerne Will og Cathrin ved et kjøkkenbord i Ullevålsveien. Han kommer fra skogene i Hurdal, har en far som kjører plogen og en mor som broderer og støtter menigheten. Hun er vokst opp i den hvite byen på Vinderen, som et barn av fornemme hippier. Men Will og Cathrin har sine «kreative yrker» til felles. Hun jobber i reklamebyrå, han skriver filmmanuskripter. Ingenting har resultert i det helt store ennå. So far, so good. Men det er noe som skurrer hos paret ved kjøkkenbordet.

Erotisk lek

Har de begynt å kjede seg? Det mistenker i hvert fall Will. Cathrin blar i boligannonsene i avisen. De kler seg opp. De går på visning. Dette blir opptakten til en erotisk lek, som handler om forbudt elskov i andres rom, med stor fare for å bli oppdaget. Visningsrundene fortsetter med økt intensitet for hver kvadratmeter og hvert oppussingsobjekt.

Samtidig er det som om Cathrin blir gradvis mer fremmed for Will. Hun har pakket en bag i skapet. Hva skjer? Han er stolt og legger ingen kort på bordet selv. Når skal dette paret konfrontere hverandre med hva som foregår og hva de virkelig mener?

I første omgang begynner Will å jobbe med et filmmanus.

Urovekkende manus

På filmskolen i København var Will ifølge seg selv en middelmådighet blant genier. Hjemme i Norge er han blitt ekspert på å presentere ideer som er akkurat gode nok til å få støtte fra Filmfondet, men som aldri vil resultere i en virkelig film.

Men denne merkverdige høsten gjør den nye spillefilmkonsulenten Peder Holst entré. Han setter Will i gang med et manus som vikler seg inn i samboerparets liv. På elegant vis flettes manuskriptet også inn i Saabye Christensens roman. Manusforfatterens prøvelser åpner for underholdende og mørk satire om filmbransjen generelt. En annen markant figur er ingen ringere enn Audrey Hepburn, som i sin tid vakte Wills interesse for film i klassikeren Breakfast at Tiffany’s. En representant for virkelighetsflukt og vennskap i forbifarten, som kaster en vemodig skygge.

Ny vri
Visning er en stilsikker roman om kjærlighet som går opp i limingen, men som ikke går over, og et portrett av en ung mann som faller mellom alle stoler. Will er en fyr som prøver å gli inn og ligne de andre, men etter hvert kjenner han knapt seg selv. Kanskje er han ikke bare på bortebane, det er nærmest som han stilles på sidelinjen, eller skjener ut på skrå, med sin manglende mulighet til å gripe inn i det som skjer. Han presses helt ut på kanten.

Fortellerstemmen i romanen er ny, men umiskjennelig saabyesk, og assosiasjonene går i retning av de mørkere romanene i forfatterskapet. Her er også et slektskap med de stringente novellene og med de unge mennene vi møtte i Bly, for ikke å si Amatøren, romanen som Saabye Christensen imponerende nok utga i en alder av 24 år. En annen kjent skikkelse er vestkantpiken, som i flere Saabye-romaner har vært en person som kan glippe unna. Men vante motiver får her en urovekkende vri, og paranoiaen viser seg å være berettiget.

Tidsbilde

Lars Saabye Christensen har i denne romanen et overraskende godt grep om forvirringen til en ny generasjon. Det handler om de som ble voksne etter Berlinmurens fall, uten klare kampsaker, med en gryende ideologisk forvirring og et ønske om å bli sett, i det rette lyset. Iblandet generell nummenhet, ironisk distanse til det meste og en hedonisme som ikke er så pen å se på så snart slitasjen merkes.

Beskrivelsen av 1990-tallets Norge blir likevel aldri skjematisk, noe som blant annet kan skyldes Lars Saabye Christensens unike evne til å skildre mennesker og forholdene mellom dem. Han viser oss nok en gang hvor forvirrende og skjørt livet kan være, i en fortelling om å leve i spennet mellom egne ambisjoner, andres forventninger og det man faktisk får til.

Visning
Bokmål Innbundet 2009
Visning