Andre rom
Lars Saabye Christensen viser nye takter i en roman fra 1990-tallets Oslo, om
en ung mann som er på bortebane i livet, kjærligheten og filmmiljøet.
Det er en ny og overraskende roman Lars Saabye Christensen presenterer snaue
året etter at han fullførte trilogien om Kim Karlsen og gutta med mursteinen
Bisettelsen. Fortellingen utspiller seg på 1990-tallet, og den handler
om en annen generasjon enn forfatterens egen: De som er født i Norge rundt 1970,
og som definitivt ikke bygde landet.
En søndag i september møter vi
samboerne Will og Cathrin ved et kjøkkenbord i Ullevålsveien. Han kommer fra
skogene i Hurdal, har en far som kjører plogen og en mor som broderer og støtter
menigheten. Hun er vokst opp i den hvite byen på Vinderen, som et barn av
fornemme hippier. Men Will og Cathrin har sine «kreative yrker» til felles. Hun
jobber i reklamebyrå, han skriver filmmanuskripter. Ingenting har resultert i
det helt store ennå. So far, so good. Men det er noe som skurrer hos paret ved
kjøkkenbordet.
Erotisk lek
Har de begynt å kjede seg? Det mistenker i
hvert fall Will. Cathrin blar i boligannonsene i avisen. De kler seg opp. De går
på visning. Dette blir opptakten til en erotisk lek, som handler om forbudt
elskov i andres rom, med stor fare for å bli oppdaget. Visningsrundene
fortsetter med økt intensitet for hver kvadratmeter og hvert
oppussingsobjekt.
Samtidig er det som om Cathrin blir gradvis mer fremmed
for Will. Hun har pakket en bag i skapet. Hva skjer? Han er stolt og legger
ingen kort på bordet selv. Når skal dette paret konfrontere hverandre med hva
som foregår og hva de virkelig mener?
I første omgang begynner Will å
jobbe med et filmmanus.
Urovekkende manus
På filmskolen i København var Will
ifølge seg selv en middelmådighet blant genier. Hjemme i Norge er han blitt
ekspert på å presentere ideer som er akkurat gode nok til å få støtte fra
Filmfondet, men som aldri vil resultere i en virkelig film.
Men denne
merkverdige høsten gjør den nye spillefilmkonsulenten Peder Holst entré. Han
setter Will i gang med et manus som vikler seg inn i samboerparets liv. På
elegant vis flettes manuskriptet også inn i Saabye Christensens roman.
Manusforfatterens prøvelser åpner for underholdende og mørk satire om
filmbransjen generelt. En annen markant figur er ingen ringere enn Audrey
Hepburn, som i sin tid vakte Wills interesse for film i klassikeren
Breakfast at Tiffany’s. En representant for virkelighetsflukt og
vennskap i forbifarten, som kaster en vemodig skygge.
Ny vri
Visning er en stilsikker roman om
kjærlighet som går opp i limingen, men som ikke går over, og et portrett av en
ung mann som faller mellom alle stoler. Will er en fyr som prøver å gli inn og
ligne de andre, men etter hvert kjenner han knapt seg selv. Kanskje er han ikke
bare på bortebane, det er nærmest som han stilles på sidelinjen, eller skjener
ut på skrå, med sin manglende mulighet til å gripe inn i det som skjer. Han
presses helt ut på kanten.
Fortellerstemmen i romanen er ny, men
umiskjennelig saabyesk, og assosiasjonene går i retning av de mørkere romanene i
forfatterskapet. Her er også et slektskap med de stringente novellene og med de
unge mennene vi møtte i Bly, for ikke å si Amatøren, romanen
som Saabye Christensen imponerende nok utga i en alder av 24 år. En annen kjent
skikkelse er vestkantpiken, som i flere Saabye-romaner har vært en person som
kan glippe unna. Men vante motiver får her en urovekkende vri, og
paranoiaen viser seg å være berettiget.
Tidsbilde
Lars Saabye Christensen har i denne romanen et
overraskende godt grep om forvirringen til en ny generasjon. Det handler om de
som ble voksne etter Berlinmurens fall, uten klare kampsaker, med en gryende
ideologisk forvirring og et ønske om å bli sett, i det rette lyset. Iblandet
generell nummenhet, ironisk distanse til det meste og en hedonisme som ikke er
så pen å se på så snart slitasjen merkes.
Beskrivelsen av 1990-tallets
Norge blir likevel aldri skjematisk, noe som blant annet kan skyldes Lars Saabye
Christensens unike evne til å skildre mennesker og forholdene mellom dem. Han
viser oss nok en gang hvor forvirrende og skjørt livet kan være, i en fortelling
om å leve i spennet mellom egne ambisjoner, andres forventninger og det man
faktisk får til.
Til toppen