Aarons maskin (Innbundet)

Antall sider: 512
ISBN/EAN: 9788202363734
Kategori: Ungdomsbøker
Alder: 12 - 18
Omtale Aarons maskin

Aaron tror det er pappas nye jobb som gir familien en drømmeleilighet i Libercasa, men snart er det Aaron selv som befinner seg i sentrum for et uhyggelig drama. Den mektige oppfinneren Julian Libermal, som jobber med en maskin som kan gjøre mennesker 100% gode, har av en mystisk grunn bruk for nettopp ham. Samtidig blir Aaron trukket mot en hemmelig underverden i den gigantiske bygningen, der han avslører lag på lag med løgner og konspirasjoner. Og etter hvert som Aaron prøver å få oversikt over hvem og hva han kan stole på, oppdager han at maskinen også har en dyster skyggeside.

Vinner av Riksmålsprisen 2011
Nominert til Kritikerprisen 2011
Nominert til Brageprisen 2011

Anmeldelser Aarons maskin

"Spennende, skummelt og smart – fem hundre sider helt uten kjedelige dødpunkt. [...] Jakten på svarene er like spennende som den er meningsfull. [...] Likevel er dette ingen kjedelig moralfortelling, men en unormalt medrivende, intelligent spenningsroman. Det handler bokstavelig talt om å skille ondt fra galt. Om å finne kjærlighet og medmenneskelighet, og å kjenne seg selv. «Aarons maskin» minner om alt fra Haruki Murakamis «Hardkokt eventyrland og verdens ende» til Aldous Huxleys «Brave New World», men oppleves likevel ny og original. Den grøsseskumle slutten lover en oppfølger, garantert verdt å glede seg til. «Aarons maskin» anbefales på det varmeste, og bør vinne Brageprisen." Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen

"Alt klaffer i Sverre Knudsens retrofuturistiske ungdoms- roman. Denne boka er bare så rå! [...] Det er ikke ofte man støter på en ungdomsroman som både er godt skrevet, har en snedig moral og i tillegg et driv som gjør den umulig å legge fra seg. Sverre Knudsen har klart det i «Aarons maskin». [...] Alt klaffer i denne boka. Det er driv fra første stund, litt tenåringskjærlighet, barn som må ordne opp for foreldrene. Boka er passe creepy og passe humoristisk. I bunnen ligger en massiv kritikk av markedskrefter og kapitalismens hensynsløshet. Men det blir ikke påtrengende. [...] Videre har boka en action-aktig avslutning, like overraskende som den er skummel. [...] Denne boka har potensial til å bli en internasjonal bestselger." Cathrine Krøger, Dagbladet

"[...] – en storslått science fiction-fortelling med krass kritikk av markedskreftene. Boken er den første i en trilogi, og det er all mulig grunn til å vente seg mye av dette verket, som greier kunststykket å la filosofiske spørsmål og samfunnskritikk gli uproblematisk inn i handlingen." Anne Cathrine Straume, Bokbloggen, NRK

"Prosjekt med stor fallhøyde som ender fjellstøtt. [...] «Aarons maskin» er, tross detaljrikdommen, først og fremst actionpreget, spennende.[...] Boka mangler ikke okkulte elementer (Aaron har en underlig forutanelse), frodige bipersoner, humor, spenningselementer, eller fikse futuristiske detaljer. Men som enhver annen roman handler denne ikke om fremtiden, men om tiden den blir skrevet i. Knudsen går inn i grunnleggende samfunns- og økonomiske modeller og gjør mekanismene – som han analyser dem, tydelig for en målgruppe fra 12 til 18 år. [...] Vi blir gjerne med videre. Det politiske elementet blir ikke plumt eller belærende og står aldri i veien for handlingen."OleJacobHoel,  Adresseavisen

"vi befinner oss i et framtidsunivers med fantastiske – og til dels humoristiske – innslag. [...] selv om Aarons maskin er en politisk roman, er den først og fremst en spenningsbok der de mange og komplekse hemmelighetene i storkonsernet avdekkes gradvis for både Aaron og leseren. Alle klassekameratene hans har foreldre i Libercorp, og når én gruppe foreldre kynisk utnytter en annen, blir det komplisert for avkommene. Korrupte foreldre gir ikke nødvendigvis korrupte barn, og det er særlig spennende å se hvem Aaron viser seg å kunne stole på i kampen mot «de onde». [...] Den uanstrengte skrivemåten vitner om at Knudsen er en erfaren forfatter. [...] Knudsen når i mål med budskapet uten å ofre spenninga – og omvendt. [...] Knudsen lykkes i å få leserne til å stille spørsmål ved de økonomiske kreftene vi lever under." Guri Fjeldberg, Barnebokkritikk.no