Guttas Campus
– et intensivt læringsløp for gutter som vil styrke seg faglig, personlig og sosialt
Forfatter: | Kari Bachmann , Randi Bergem , Nils Rune Birkeland , Eyvind Elstad , Øystein Engeland , Per E. Garmannslund , Helge Hernes , Stefan Hopmann , Lasse Skogvold Isaksen , Gro Kvåle , Gjert Langfeldt , Elsa Løfsnæs , Knut Roald og Kirsten Sivesind |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2008 |
Antall sider: | 366 |
Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
Språk: | Bokmål |
ISBN/EAN: | 9788202280079 |
Kategori: | Pedagogikk |
Fag: | Pedagogikk, Utdanningsledelse |
Nivå: | 1. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn, Akademisk, Vg1, Vg2, Vg3, Yrkesfag Vg1, Yrkesfag Vg2, Yrkesfag Vg3 påbygging |
Komponent: | Pedagogisk litteratur |
Statsminister Stoltenberg sa i sin nyttårstale for 2008 at "Lærerne skal få et klart ansvar for hva elevene lærer i skolen". Grunnskoleelevenes stadig dårligere gjennomsnittsprestasjon i PISA-målinger har utløst et skred av medieoppslag om skolens påståtte kvalitetsproblem, og politikernes svar på problemet er altså mer ansvarliggjøring av skolen og lærerne. Politisk initierte måter å påvirke skolens pedagogiske arbeid på har historisk sett vært knyttet til læreplanreformer. I de siste tiårene har læreplanreformene kommet tettere og tettere, samtidig som systemet for finansiering av skolens virksomhet er blitt vesentlig endret. Internasjonalt brukes accountability som begrep for ansvarliggjøring, som betyr å stille skolen til ansvar for både prosesser og resultater - kort sagt kvalitet. Denne ansvarsformen siver inn i den norske debatten, men det er lite bevissthet om hva dette betyr og hvilke konsekvenser ansvarliggjøring har for utdanningsforvaltning generelt og for undervisning og læring i skolen.
Denne boken, som er et resultat av et omfattende forskningsprosjekt, stiller spørsmål om hva ansvarliggjøring betyr for skolens mål og organisasjonsformer, og om skoleutvikling er et spørsmål om kvalitet alene. Den passer for alle som er opptatt av norsk skolepolitikk, for skolepolitikere, skoleledere og studenter og lærere.
– et intensivt læringsløp for gutter som vil styrke seg faglig, personlig og sosialt
Pedagogikk og elevkunnskap / Peder Haug , Eirik S. Jenssen , Rune Johan Krumsvik , Øystein Lund , Elaine Munthe , Frøydis Oma Ohnstad , May Britt Postholm , Knut Roald , Ove Skarpenes , Herner Sæverot og Elsa Westergård