Serie: Apefjes
Serienummer: 1
ISBN/EAN: 9788202339333
Kategori: Ungdomsbøker
Alder: 12 - 16
Omtale Apefjes

Martin og moren er stadig på flyttefot. Han rotløs i forhold til venner, skole og fritid. Apefjes er en sjangerblanding mellom roman og tegneserie. Det er en spenningsfortelling som tar deg inn i Martins innerste tanker og høyt over byens skyskrapere.

Kåret til Årets best tilrettelagte bok av Grafill.

Flere bøker av Tor Erling Naas:

Anmeldelser Apefjes

"Det kler det doble formatet godt, Naas og Lilleeng har dratt litt av superheltuniverset inn i ungdomsromansjangeren. Naas består også «forfatterprøven » med glans, hans Martin snakker et forfriskende troverdig ungdomsspråk, samtidig som teksten også byr på en rekke skildringer en voksenroman verdig. Lilleengs tegninger hever seg over enhver kritikk. Han har videreført stilen fra Nebelgrad Blues, men her er han enda mer ekspressiv og eksperimentell. Lærer'n Baloo ligner ubønnhørlig sin navnebror fra Jungelboken, uten at han kun blir en karikatur, og den tøffe jenta Lili oser attitude med de største øynene vestenfor manga. [...] for en gangs skyld [var det] med lettelse jeg leste ordet «Fortsettes... » på siste side. Bok to kommer ikke før neste høst, men jeg er temmelig sikker på at de vil klare å innfri forventningene da også, selv om de nå er enda høyere." Erle Marie Sørheim, Dagbladet

"«Apefjes» er blitt akkurat så bra som det var grunn til å håpe på når to av landets fremste serieskapere slo seg sammen. [...] Martins situasjon er ekstrem og fri fabulering, men lengslene, redslene og savnet hans er allment. «Apefjes» er en flott outsiderfortelling, både rørende og fartsfylt. Forfatter Tor Ærlig og tegner Sigbjørn Lilleeng er erfarne tegneserieskapere, men gjør her en ny vri: boken veksler mellom prosakapitler og tegneseriesekvenser. «Apefjes» er et godt eksempel på en tiltagende trend der fortellermåter fra prosa, billedbøker og tegneserier blandes i nye formater. Tegneseriene og tekstene utfyller hverandre. Prosateksten er en slags dagbok som gir god forståelse av personligheten hans og lar oss oppleve det som skjer med Martins ord. De mest handlingsorienterte partiene er fortalt som tegneserie. [...] Vekslingene mellom den subjektive teksten og den objektive fortellerformen i tegneseriene gir boken fin rytme. [...] Boken har stemningssterke bybilder fra Oslo, med lokaliteter som Oslo S, Tøyensentret og nyskapningen «Thon Tower»." Morten Harper, Dagens Næringsliv

Bøker i serien