Tankevekkende om virkeligheten
Den tomme stolen er en
roman om det som betyr noe.
Den tomme stolen
er en stor roman om livet i en liten by. Den handler kort og godt om hvordan vi
er mot hverandre, og Rowling har laget et sjeldent mangfoldig persongalleri som
vi følger tett tvers gjennom hele boken. Vi inviteres rett inn i hodene på
karakterene, og ser grunner til at de er som de er, gjør som de gjør. Det
menneskelige er nærværende, det er noe dickensk over måten Rowling skriver på,
humoren, den sosiale omsorgen, de intenst virkelige karakterene, noen av dem så
hjelpeløse at de også er sjanseløse når det gjelder å leve et verdig liv.
Panisk paranoia
Vi er i Pagford, en tilsynelatende idyll sørvest i England. I starten en
landlig komedie, men etter hvert skal lokale konflikter snu opp ned på begrepet
"rett og galt", og forandre idyllen til et panisk paranoia som består
av krig, raseri og tragedie på flere plan. Moral er gjennomgangsmelodien, og
"Responsibility" var lenge arbeidstittel på romanen. Den handler om å
ta ansvar, både for sin egen moral og for dem som ikke har det så bra. Men det
er ikke så enkelt i en landsby som Pagford. Spesielt ikke når ungdommer selv i
de beste familier gjør opprør av verste slag ...
En landsby i sjokk
Barry Fairbrother har vokst opp i the Fields, en slags landlig ghetto som
middelklassen i Pagford ønsker å kvitte seg med. Fattige barn fra denne
ghettoen går på skole i Pagford, og landsbyen støtter en klinikk for narkomane,
de fleste av dem fra the Fields. Når Barry plutselig dør, etterlater han seg et
ledig sete i sognerådet og en landsby i sjokk. Helvete er løs i bokstavelig
forstand, fordommene kommer til overflaten, rykteflommen eskalerer og fasadene
bryter sammen.
Pagford gossip
Barry Fairbrother er det moralske tyngdepunktet, men motoren i fortellingen er
16-årige Krystal Weedon, datter til heroinjunkien Terri, bosatt i the Fields.
Vi inviteres inn til hver enkelt families små hemmeligheter, og gjenkjenner
holdningene, fordommene, sladderen (Pagford gossip er blitt et begrep etter
denne boken), og alt dreier seg om hvem som skal arve den tomme stolen etter
Barry. Det er fornøyelig, men samtidig tragisk. Bygdedyret løper løpsk, og det
innebærer desperate handlinger og dirty business, både privat og offentlig.
Konstant overraskende
Jo da, Rowling har levert en konstant overraskende fortelling. Hun kan virkelig
det med å provosere og utfordre våre tradisjonelle oppfatninger. Dette er til
tider en hjerteskjærende fortelling som får deg både sint og grepet, der det
sosiale engasjementet står utrolig sterkt. Rowling kan sine karakterskildringer
– og dette er sterke saker!
Av Bernt Roald Nilsen
Til toppen