Genial galskap
Sprudlende energisk, ellevilt og tankefullt om fedre og sønner, filosofi og
forbrytelser.
Jasper Dean sitter i fengsel. Rundt ham raser opptøyer, det tennes på
madrasser, ropes og skrikes. Han kjeder seg. Hvordan skal han slå ihjel tiden?
Han bestemmer seg for å skrive ned historien sin, om hvordan livet har ført ham
til denne kokvarme cellen. Det som følger er en overstrømmende røverhistorie, en
skarp samtidssatire, og et underlig rørende portrett av et uvanlig forhold
mellom far og sønn.
For En brøkdel av helheten handler like mye om faren Martin – om
hans liv og død, og om hvordan han ble Australias hatobjekt nummer én – som om
Jasper selv, og store deler av romanen legges i Martins munn, basert på
dagboknotater og de lange, snirklete fortellingene hans, bestående av like deler
genialitet og galskap, men alltid preget av et helt originalt blikk på
verden.
Et liv på utsiden
Martin vokser opp langt ute i den australske periferien, ikke noe passende
sted for sykelige, men fantasifulle bokormer som ham. Mens broren Terry roter
seg bort i ungdomskriminaliteten – og etter hvert blir folkehelt som seriemorder
av korrupte idrettsutøvere – driver Martin rundt på egen hånd, vekk fra den
forhatte hjembygda og til Paris, hvor han blir far til lille Jasper med den
vakre, suicidale Astrid, som sprenges i luften under et gjengoppgjør langs
Seinens bredder. Med eneansvar for sønnen oppdrar Martin Jasper på sin høyst
særegne måte, utenfor samfunnets normer, som et eksperiment i å oppfostre et
menneske som forstår seg selv.
Med en slik far er det ikke rart Jasper blir litt utafor han òg, og det
underlige livsløpet til de to mennene skildres med uvanlig temperatur og humor,
enten de befinner seg blant bohemen i Paris, i Thailands jungel, eller på
strippeklubb i Sydney, enten det dreier seg om klønete ungdomsforelskelse eller
Martins grandiose planer for samfunnsendring. De krangler og griner, elsker og
skaper, mens idéene og innfallene fosser over leseren, presentert i
adrenalindryppende prosa.
Labyrinter og gåter
Spørsmålene hoper seg opp: Er ikke Eddie, Martins eneste venn, litt vel
hjelpsom? Hva er greia med det ansiktet Jasper har sett for seg hele livet? Hva
skjedde egentlig med Terry? Romanens ferd mot sitt eksplosive, overraskende
klimaks er intrikat, men aldri forvirrende; energisk, men aldri slitsom. Sjokk,
tragedie og patos kombineres elegant med inspirert tullball og til tider besk
samfunnskritikk.
En brøkdel av helheten er en fest å lese. Begeistrete kritikere
har nevnt den i samme åndedrag som Charles Dickens, John Irving, Raymond
Chandler og Woody Allen. Rydd litt plass i kalenderen, sett deg godt til rette,
og finn ut hvorfor.