Plommer uten kjerne, soldater uten våpen
Sasa Stanisics debutroman kombinerer overstrømmende fortellerglede med nøktern
innsikt i fortellingens begrensninger. Resultatet er imponerende balansekunst.
Av Leif Bull
Jugoslavia, 1991. Aleksandar får en trollmannshatt og tryllestav av bestefar,
som lover at dette vil gjøre ham til den mektigste trollmannen i de blokkfrie
statene: «Du vil kunne revolusjonere mye, så lenge det er i overensstemmelse med
Titos ideer og følger statuttene i Jugoslavias kommunistparti.» Senere den dagen
dør bestefar. Hjertet hans, som til nå altså har banket varmt og sterkt for Tito
og et samlet Jugoslavia, slutter å virke på 9,86 sekunder, nøyaktig like lang
tid som det tar Carl Lewis å sette verdensrekord på hundremeteren i Tokyo –
bestefar faller sammen idet Lewis svøper seg i det amerikanske flagget i triumf.
I protest mot alt som tar slutt utnevner Aleksandar seg til
sjefskamerat for fortsetteriet, kunstner for Den gode uferdigstillelsen. Han vil
male plommer uten kjerne, elver uten demninger, kamerat Tito i t-skjorte. Og han
vil aldri slutte å fortelle.
Magisk skråblikk
Slik begynner bosniske Saša Stanišićs
uvanlig gjennomførte debutroman, Hvordan soldaten reparerer
grammofonen. Bittersøt magisk realisme, hvor magien skapes av barnets
undrende skråblikk på verden. Les bare hvordan Aleksandar beskriver en ortodoks
prest forrette en begravelse: «En skjeggete mann i kvinneklær sang og lot en
gullkule svinge fra en lenke. Det kom røyk ut av kula og døden luktet grønn te.»
Det er sjarmerende og presist om en verden som ennå ikke har blitt grå. Men
dette er altså 1991 i Visegrad, Jugoslavia, og endringene kommer krypende:
læreren som ikke lenger vil bli tiltalt som Kamerat Lærer, festen som ender med
pistolskudd på grunn av mangelen på serbiske kampsanger, krangler i skolegården
om etnisk tilhørighet. Og så: stridsvogner, voldtekt, etnisk rensning, flukt til
Tyskland. Blant de ufullendte motivene finner vi nå også sår uten blod; soldater
uten våpen. Aleksandar blir eldre. Han begynner å drømme på tysk. Hele tiden
samler han på historier, minner hjemmefra. Han skriver brev til en muslimsk
jente han gjemte seg for soldatene med en kveld. Etternavnet hennes vet han
ikke, men han skriver allikevel, skriver uten å få svar.
Forsvar mot stillheten
Som i Dekameronen og
Tusen og en natt er historier i Stanišićs roman et forsvar mot døden,
mot stillheten. Og for noen historier! Romanen flommer over av dem, fra absurde
anekdoter til innbitt hatske monologer. Stanisics register rekker over mange
oktaver, han leker med form og tone uten at det blir slitsomt eller overdrevent
skoleflinkt, selv ikke når han bruker en skolestil (!) til å leke med
metafiksjonens virkemidler.
Men om historier kan virke til trøst og
erindring, kan de også ha motsatt virkning. Noen ganger kan de gjøre vondt.
Andre ganger er de bare løgner. Avstanden øker mellom den voksende, stadig mer
tyske Aleksandar og barndommen i Visegrad. Det blir vanskeligere for ham å
avgjøre hva som faktisk skjedde og hva som er retusjert nostalgi. I 2002 drar
han tilbake til Visegrad for å «sammenlikne minner med nå». Bitene passer ikke
sammen. En bonde fra oldeforeldrenes landsby er blitt gangster. Barndomsvenner
byr på middag og innbitt taushet.
Blant alle romanens historier byr
Stanišić også på en roman inni romanen, en barndomserindring med den bevisst
overdrevent idylliske tittelen «Da alt var godt», full av iskrem, fisketurer og
hygge med bestefar. At en slik tid – en tid da alt var godt – i det hele tatt
finnes er selvfølgelig nostalgiens fremste, mest destruktive illusjon, og
Stanišić er snedig i sin behandling av dette materialet. Som små dråper cyanid i
punsjbollen drypper han inn allusjoner til død og hat også her, som historien om
da aids kom til østblokken. Eller historien om hva sladderen i Visegrad gjorde
med den pent kledde italieneren Francesco. Aleksandar bodde visst aldri i Edens
hage.
En annen vise
Den offisielle versjonen av
krig er en høylytt, grovkornet kampsang vi dessverre har hørt mange ganger nå –
og som vi kommer til å høre igjen – om landegrenser, etniske konflikter, penger
og religion. Hvordan soldaten reparerer grammofonen nynner på en annen
vise. Her er glimt av skjønnhet oppi alt det stygge, her er humor både med og
uten galgen. Men her er også en barndomserindring som skjønner at
barndomserindringer kan være vel så løgnaktige som den mest skamløse propaganda.
Gullkorn fra barnemunn er fattig trøst når bombene faller.
Til toppen