Originaltittel: The Night Circus
Oversatt av: Carlsen, Monica
ISBN/EAN: 9788202359430
Omtale Nattens sirkus
​Miraklenes tid

Fortryllende fortellerkunst.

London, 1873. Den store tryllekunstneren med det shakespearske kunstnernavnet Prospero har blitt rik og berømt på sine imponerende illusjoner, som får publikum til å klappe begeistret og klø seg i hodet – hvordan får han det til? Det de ikke vet, det de ikke kan vite, er at Prosperos «illusjoner» er virkelige. Han kan manipulere virkeligheten på en måte som ville gi de begeistrete publikummerne mareritt, om ikke de trodde det var dyktig utført juks. En kveld får han en uvanlig leveranse til teateret: en fem år gammel jente ved navn Celia. Datteren hans.

Veddemål

Når Celia viser seg å dele farens uvanlige evner, blir det begynnelsen på et spill som skal vare i flere tiår. Prospero utfordrer sin gamle rival Alexander til kappestrid om hvem som kan skape den dyktigste magikeren. Alexander adopterer en foreldreløs gutt, og spillet er i gang, med de to barna som innsats og spillbrikker. Hvor kan en slik konkurranse utspille seg? Hvor kan to magikere forsøke å overgå hverandres spektakulære kreasjoner og illusjoner, uten at det blir mistenkelig? Svaret er det hemmelighetsfulle Le Cirque des Rêves – drømmesirkuset. En fantastisk visjon i svart og hvitt, som kommer uanmeldt til byen, holder åpent om natten, og forbauser alle som nysgjerrig betaler for en inngangsbillett. Celia er sirkusets tryllekunstner – som faren gjemmer hun sine evner bak en fasade av fusk – mens gutten, Marco, arbeider for sirkusets eier, den eksentriske millionæren Chandresh, som selv ikke aner hva som foregår. Han tror bare han driver et flott sirkus, et glimt av underlig skjønnhet i en altfor alminnelig verden.

Årene går, og de to skaper stadig nye telt, der den ene kreasjonen mer fantastisk enn den andre får gjestene til å måpe. Bevegelige statuer, sjonglørkuler som blir hengende i luften litt for lenge før de daler ned igjen, flammer som skifter farge. Konkurransen blir til samarbeid, rivaliseringen til kjærlighet. Samtidig blir det klart for Celia og Marco, samt sirkusets mange artister, at de er del av noe større, mørkere og farligere enn de kan ane. Hvorfor er det ingen, bortsett fra de to tvillingene som ble født inn i sirkuset, som blir eldre? Kunne de reise sin vei, hvis de ville? Og hvis det bare er et spill, når kåres vinneren?

Et eget univers

I denne sensasjonelle debutromanen har Erin Morgenstern skapt et unikt univers, både eventyrlig drømmeaktig og sprell levende, en nærmest uuttømmelig kilde til sanselig nytelse. Lukter kiler i neseborene, smaker danser på tungen, sirkusets svimlende prakt er som et storslått fyrverkeri. Romanen hopper lekent, men kløktig, frem og tilbake i tid, slik at tilsynelatende separate tråder flettes sammen til en fargerik vev av magi, kjærlighet og mørke intriger. Nattens sirkus er et spektakulært eventyr, drevet av en gnistrende fortellerglede og en nærmest overnaturlig evne til å trylle frem bilder i hodet på leseren. Et funn.

«[En] fortryllende debutroman.» Washington Post

«[Romanen] er en genuin nytelse å lese.» The Guardian

«En alt for sjelden gang oppdager du en bok som tar deg på sengen og gir deg en leseopplevelse som får deg til å gispe, en bok som rører hjerne og hjerte i like sterk grad. En bok som får hårene på armene dine til å reise seg, og som får deg til å ringe eller sende en melding til alle du kjenner: "Du må lese denne."  Nattens sirkus er en sånn bok. En av de sjeldne, vidunderlige, overskridende bøkene som du ved endt lesning umiddelbart har lyst til å lese på nytt.» The Globe and Mail

Nattens sirkus
Bokmål Ebok 2012
Anmeldelser Nattens sirkus