Revolutionary road (Heftet)
Forfatter:
Forfatter: | Richard Yates |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2008 |
Forlag: | Vigmostad & Bjørke AS (VB Import) |
Språk: | Engelsk |
ISBN/EAN: | 9780099518785 |
Kategori: | Romaner |
Forfatter: | Richard Yates |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2008 |
Forlag: | Vigmostad & Bjørke AS (VB Import) |
Språk: | Engelsk |
ISBN/EAN: | 9780099518785 |
Kategori: | Romaner |
En blindvei ut
Revolutionary Road byr ikke på trøst. Denne romanen er til gjengjeld noe av det aller beste amerikansk litteratur hadde å by på i det 20. århundre.
Av Leif Bull
I Revolutionary Road, Richard Yates’ studie av amerikansk
forstadsliv på 1950-tallet, møter vi ekteparet Frank og April Wheeler. De
mistrives ute i Connecticut, etter å ha flyttet fra New York og etablert seg som
familie. De mener bestemt at de ikke passer inn – talentfulle
outsider-intellektuelle i en hvitvasket plastikkverden. De drømmer om Paris,
hvor Frank kan være fri fra kontorslaveriet. Akkurat hva han skal gjøre der er
ikke så viktig. De må da være eslet til noe større enn dette?
Dette er etterkrigstidens middelklassemiljø, et domene vi kjenner godt
gjennom forfattere som John Updike og John Cheever, gjennom Douglas Sirks
melodramaer (og Todd Haynes’ Sirk-pastisj/hyllest Far from Heaven):
hvor plenene er nyklipte, hvor naboene er nysgjerrige, hvor pendlertogene er
fylt av dresskledde menn, hvor alle drikker brennevin til lunsj og før middag.
Frank gjør så lite som mulig på kontoret: skriver en brosjyre i all hast her,
forfører en sekretær der. April passer barn. Kveldene tilbringer de ofte med
venneparet Shep og Milly, allierte mot den kunstige idyllen. De ser opp til
Frank og April; Frank og April ser ned på dem.
Dårlige takter
Revolutionary Road er med andre
ord ingen snill roman. Bare ta en titt på åpningssetningen: «Etter at de siste
lydene fra kostymeprøven døde hen, hadde ikke skuespillerne i Laurbærkransen
annet å gjøre enn å stå der, tause og hjelpeløse, og blunke over rampelysene mot
en tom sal.» Hvordan skal dette gå? Laurbærkransen er en amatørteatergruppe:
Skuespillerne er rimelig kultiverte, nesten unge. De vil bare sette opp en
forestilling, som et positivt tilskudd til lokalmiljøet. Er det så galt? Vi
skjønner med en gang at dette ikke kommer til å gå særlig bra. Når vi finner
død, stillhet, hjelpeløshet og tomhet i en enkelt setning, kan vi regne med at
det ikke blir stående applaus for the Laurbærkransen.
Men forvarsler
til tross spørs det om man som leser er forberedt på den totale ydmykelsen
bokens første kapittel byr på. April, stykkets hovedrolleinnehaver, hadde en
gang en vag drøm om å bli skuespiller på ordentlig. Hun skulle i hvert fall ikke
bli som alle de stakkars konformistene ute i forstedene. Hun og mannen Frank var
annerledes, der de levde i Greenwich Village, blant kunstnere og bohemer. Så ble
hun gravid, og Frank måtte skaffe seg en hvitsnippjobb, og så trengte de mer
plass, og så var de plutselig ute i forstedene allikevel. Men i kveld,
premierekvelden, skal hun i det minste imponere venner og bekjente, Frank sitter
spent i salen, hun er nydelig der oppe på scenen, og så faller hele stykket
sammen. Den mannlige hovedrolleinnehaveren er syk, regissøren må steppe inn, men
han ser helt feil ut, og replikker glemmes, og besetningen stivner til, og
publikums velvilje hviskes langsomt ut, og når teppet endelig går ned er det en
barmhjertighetsgjerning.
Nådeløst om selvbedrag
I skildringen av Laurbærkransens fiasko finner
vi et hovedtema i Revolutionary Road, som også går gjennom hele Yates’
forfatterskap: håp, gjerne født av forfengelighet og selvbedrag, avløst av
skuffelse, det hele skildret av en forfatter som nekter å snu blikket bort,
uansett hvor ubehagelig det blir. Presis og usentimental som en rovfugl peiler
Yates seg inn på detaljene som sier så mye: en overdrevent teatralsk
håndbevegelse, en klisjé ytret som et visdomsord, en litt for lang pause. Ingen
slipper unna.
Men om romanen til tider kan virke nådeløs i sin
utlevering, inviterer den aldri til selvtilfreds distansering fra leserens side.
Vi får aldri lov til å klappe oss selv på skulderen over hvor vellykte og
klarsynte vi er i forhold til bokens mange (selv-)bedragere. Vi kjenner oss
igjen oftere enn vi nok kunne ha ønsket.
Formsikker skrivekunst
Revolutionary Road byr
ikke på trøst. Som pauseunderholdning i en vanskelig hverdag er den helt
ubrukelig. Det kan godt hende du blir sittende igjen med en vond følelse i magen
etter endt lesning. Men denne romanen byr likevel på god, gammeldags leseglede:
over elegante beskrivelser, over dialoger formet av innsikt i hvordan folk
faktisk snakker sammen, over side på side med varsomt utmeislet skrivekunst.
Gjennom denne kombinasjonen av slagkraft og formsikkerhet løftes romanen opp
blant det aller beste amerikansk litteratur hadde å by på på i det 20.
århundre.