Antall sider: 108
Forlag: Flamme
Originaltittel: Autoportrait
Oversatt av: Skoe, Rune H.
ISBN/EAN: 9788202365844
Omtale Selvportrett
Édouard Levé (1965-2007) var ikke bare forfatter, men også fotograf – en mangefasettert kunstner i tradisjonen fra konseptkunsten og dypt påvirket av Oulipo-kretsens arbeid. I Selvportrett fra 2005 skildrer han seg selv gjennom en serie påstander og faktaopplysninger, tilsynelatende uten innbyrdes orden eller verdihierarki. Romanen foregriper det sene 00-tallets «bekjennelseslitteratur», men unngår selvbiografens tilbakeskuende, fortolkende blikk, og dermed også hovedgrunnen til at selvbiografien – og den selvbiografiske romanen – er en så forræderisk sjanger.

«Et besynderlig og uforlignelig stykke skrift, på samme tid gnistrende klart og påfallende tilknappet. En bok som søker en løsning på det spørsmålet nesten all stor litteratur stiller seg: Hva er et menneske? [...] Felles for setningene er at de, som den utmerkede oversetteren Rune H. Skoe påpeker, "er gode, både fra et estetisk og fra et økonomisk synspunkt". Språket er enkelt, presist og har en harmonisk klang. Også fra setning til setning har prosaen en flott rytme. Her er ingen mystifikasjoner eller krevende strukturer. Alt er likefram og direkte.» Fredrik Wandrup, Dagbladet

«Etter å ha lest Selvportrett synes jeg ​Édouard Levé er en av de mest geniale og gripende etterkrigsforfatterne i Europa.» Jonas Thente, Dagens Nyheter

«Denne blandingen av omtanke og selvrespekt, ærlig grubling og streit posering – hvis jeg var femten år gammel, ville Selvportrett vært bibelen min. Som voksen synes jeg ennå Levé er vanskelig å motstå, kanskje fordi hans ungdommelige estetikk minner oss om den type skriving som fikk oss til å begynne å lese i utgangspunktet.» Zadie Smith, Harper's Magazine