Vitenskap og profesjonskamp (Heftet)

opplæring av døve og åndssvake i Norge 1881-1963

Serie: Perspektiv: 17x24 2/2000

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2000
Antall sider: 633
Forlag: Unipub forlag
Språk: Bokmål
Serie: Perspektiv: 17x24
Serienummer: 2/2000
ISBN/EAN: 9788274770287
Kategori: Pedagogikk
Omtale Vitenskap og profesjonskamp
Denne boken viser spesialpedagogikkens lange praksis- og kunnskapstradisjoner tilbake i opplysningstidens Europa. Forsøkene på å undervise døve, blinde og åndssvake fra omkring 1750, sprang ut av empiristenes interesse for å forstå sansenes betydning for utvikling av tenkning, begreper, språk, ideer og moral. Simonsen analyserer spesialpedagogikken som en arena for skiftende vitenskapssyn og konkurrerende profesjoner. Spesialpedagogikkens gjennombrudd i Norge i det 19. århundre var den del av et felles nordisk løft for humanisme og opplysning. Med naturvitenskapenes gjennombrudd etter 1900 ble pedagogisk optimisme snudd til allmenn pessimisme. Sosialhygiene, rasehygiene og mentalhygiene ble den vitenskapelige og politiske rammen for opplæring og omsorg for mennesker med funksjonshemming. Gjennomføringen av enhetsskolen i mellomkrigstiden innebar en "normalskole" der elevenes normalitet ble vurdert etter tidens nye statistiske mål for intelligens, IQ. Enhetsskolen krevde radikal utskilling av de såkalte "undermålerne" og andre avvikere. Dette klassifikasjons- og utsorteringsarbeidet fordelte pedagoger, psykiatere og psykologer mellom seg.

Til toppen

Bøker i serien